עדכונים לספר 'חפוז בשטח 2'

tp2

מסלול מס' 1 – סובב אמציה

תודה לקורא ארז טרופן על עדכונו – 5/2006.

וכך כותב ארז:

"הערה אחת שיש לי לגבי המסלול: ההגדרה "סבך – אין", אולי מתאימה להגדרות של דיפנדר או של ג'ימני משומש, אלא שהתמזל מזלי לעבור את המסלול עם אחד מרכבי השטח היוקרתיים דווקא, ומצאתי את עצמי יורד שוב ושוב לביצוע עבודות "גננות" ע"מ לנסות לעבור ללא פגע, בסופו של דבר ללא הצלחה יתרה. לכן לדעתי יש לשנות את ההגדרה ל"סבך – מעט" (לכל הפחות…)".

תודה לקורא ירון שריזלי על עדכונו מתאריך 19/4/2006

עמ' 48 קמ' 1.90 – (נ.צ. 4) פונים ימינה. שימו לב, כך ירון, ב"כניסה" לשביל ישנו משטח סלע לבן וגדול מה שיקל על איתורו של השביל.

מסלול מס' 2 – בית גוברין ובנותיה

תודה לגל כהן על עדכונו מתאריך 12 באפריל 2012. לפי גל הירידה שמתחילה אחרי הנפסקת החרוב בעמ' 59 2.90 היא מעט בעייתית. יש לנקוט במשנה תשומת לב.

תודה לריבה ואילן שיפרין על עדכונם מ- 22 בינואר 2011.

"ממש בסוף המסלול יש בעיית עבירות שחוסמת את סיום המסלול כפי שהוא מתואר בספרך.

בעמוד 63 בנ.צ 21 אתה מנחה לפנות ימינה אבל אחרי הנ.צ האחרון 24 בעמוד 64 יש כרגע שער עם מנעול של הקיבוץ שחוסם את הדרך.

המשמעות היא שצריכים לסיים את המסלול בנ.צ 21, בכניסה לשמורת גוברין שלכאורה נעולה גם היא, אבל בפועל מימינה יש שער נוסף שמאפשר מעבר 4X4 (רק צריך לא לשכוח לסגור את השער)."

תודה לטייל יוסי פלק על עדכונו מתאריך 27 בספטמבר 2009. וכך כותב לי יוסי: " נסענו במסלול בית גוברין ובנותיה. באיזור נ.צ 12 לכיוון חורבת ברק יש די הרבה נפלים בשטח, שכידוע הוא שטח אש. לפחות הנפלים שאנחנו ראינו היו מסומנים ע"י אבנים לבנות. יש להזהר".

תודה לטייל והקורא מוטי הייפרמן על עדכונו מתאריך 5 בדצמבר 2009. וכך כותב לי מוטי: "עמ' 58 למעלה: 0.35 כדי להגיע לשביל שמגיח מימין, יש לפתוח שער בגדר הבקר (לא לשכוח לסגור לאחר מעבר).

63 – מנ.צ. 20 ממשיכים ישר (חצי שמאלה) – דרך שער מגודר שנפתח (שוב לא לשכוח לסגור לאחר חצייה), ואז ממשיכים בירידה עד נ.צ. 21 ומשם מערבה בשביל עד למפגש עם כביש אספלט בתוך פארק בית גוברין, ומשם החוצה".

תודה לקרוא ירון שריזלי על עדכונו מתאריך 19/4/2006

עמ' 61 בראש העמוד אחרי ההנחייה : "פונים ימינה , נפרדים מסימון השבילים הכחול"  במהלך הנסיעה בשביל ב-0.20 השביל מתעקל ימינה במה שנראה אולי מעין צומת

תודה לקורא אבי פולק על עדכונו מתאריך 15/4/2006

"מה מצאנו בסוף המסלול? שער נעול (יום שבת 15.04).

חזרנו למערת הבוסתן, משם בשער לא נעול על אספלט לתוך פארק בית גוברין והחוצה לכביש לקרית גת".

ומוסיף על זה ירון שריזלי בעדכונו מתאריך 19/4/2006

אין מנוס אלא לסיים את המסלול דרך פארק בית גוברין, כדלקמן: בעמ' 63 קמ' 1.40 (נ.צ. 21 מתחת למערת הבוסתן) ב"מעין צומת T" לא פונים ימינה על השביל הראשי הכורכרי, אלא פונים שמאלה דרך שער ברזל שאינו נעול. נוסעים על כביש אספלט בתוך פארק בית גוברין, עד ליציאה מהפארק לכביש 35.

מסלול מס' 3 – מזוהרים לאדרת

בעקבות הערות של קוראים ומטיילים יצאתי ב-3 באפריל 2011 לבדוק את המסלול הנ"ל ולעדכן בהתאם. להלן ממצאיי.

עד נ.צ 7 ניתן לבצע את המסלול כרגיל. כמו שכתוב בספר.

אחרי נ.צ 7 פונים ימינה, בדיוק כמו שכתוב בסיפור הדרך ובצומת ה-T שבתחתית הירידה איפוס.

מרגע זה מתחיל סיפור דרך חדש, בגין הרחבתו של מושב נחושה שסגרה את הנתיב המקורי.

פונים ימינה בירידה מתונה.

0.40 יש כאן פנייה שמאלה. שימו לב לא לפספס את תחילתה (באביב הצמחייה מכסה את תחילת השביל). פונים שמאלה.

מטפסים בעלייה מתונה.

0.90 אתם לקראת סוף העלייה והדרך מתוחמת, מעט באכזריות, בין גדר הבקר ושיח שייהנה לסרוט את רכבכם… אין ברירה.

1.00 צומת T. איפוס. פונים שמאלה.

נוסעים בכיוון ההרחבה של מושב נחושה.

בחלוף 70 מ' מגיעים לעמוד מתח גבוה. פונים ימינה בירידה עם סימון שבילים כחול.

0.15 יש כאן שביל הפונה חצי שמאלה , מלווה בסימון השבילים הכחול ולצדו שלט "עוקף נחושה". פונים שמאלה.

נוסעים בירידה. תצפיות יפות.

0.75 אתם בקצה הירידה והדרך מתעקלת שמאלה.

ממשיכים בנסיעה, מלווים כל הזמן בסימון הכחול.

1.40 בראש העלייה. יש כאן שביל מטושטש, חסר סימון שבילים, הפונה שמאלה לכיוון חורבת קייט (שעדיין לא נראית מכאן). פונים שמאלה.

1.55 צומת T. פונים שמאלה בכיוון חורבת קיט.

1.80 אתם בסמוך לחורבה (איזה מבאסת הבנייה הזאת שהשתלטה על הטבע והתקרבה עד כדי טמטום נוראי לפיסת החמדה הזאת). איפוס.

בגמר הסיור במקום סבים על עקבותיכם בדרך שאתה הגעתם הנה.

0.25 יש כאן פנייה ימינה עם שלט "עוקף נחושה". זאת הדרך שאתה באתם קודם. לא פונים ימינה אלא ממשיכים ישר בירידה.

0.50 מימין ומאחור מצטרפת הדרך עם סימון השבילים הכחול.

0.70 חוצה אתכם שביל הולכי רגל וצבעו ירוק. ממשיכים ישר.

0.80 מזלג. פונים שמאלה (עוזבים את הסימון הכחול).

1.40 בראש עלייה. כמו צומת T. פונים ימינה.

1.45 מזלג. לוקחים את הזרוע הימנית (הירוק מתמזלג שמאלה בירידה).

1.65 צומת T. פונים שמאלה בירידה (מימינכם עליה קצרה).

2.20 צומת T. איפוס.

פונים שמאלה עם סימון שבילים שחור.

1.40 השביל הופך לאספלט משובש.

1.55 אספלט משובח. יש כאן פנייה שמאלה לכיוון הכביש הראשי מס' 38. איפוס.

<u>לא פונים שמאלה </u>אלא ממשיכים ישר בכיוון חורבת בורגין, מלווים סימון שבילים כחול.

0.70 מגרש חנייה שממנו ניתן לצאת למסלול רגלי ימינה לכיוון חורבת בורגין. אתם לעומת זאת ממשיכים ישר עם סימון שבילים ירוק.

0.90 משמאלכם חורבת פטום מערב ויש כאן גם שביל הולכי רגל מסומן ירוק, המוביל לכיוון חורבת בורגין. אתם ממשיכים ישר למעלה עם דרך הג'יפים.

1.00 בראש העלייה מפגש שבילים. איפוס.

לוקחים את הזרוע הימנית.

0.20 מימינכם שרידי חורבת פטום מזרח. שווה לעצור ולעשות שם גיחה.

0.25 מזלג. ממשיכים ישר בזרוע השמאלית.

0.75 מפגש עם דרך ראשית, ציר הפטרולים, המסומנת באדום איפוס.

מכאן ממשיכים לפי סיפור הדרך מנ.צ 13.

תהנו.

מסלול מס' 5 – מרמת בית שמש לצומת עציונה

שימו לב כרגע -אפריל 2012 -  המסלול לא ניתן לביצוע!!! ותודה לטייל אסף שכתב לי ב25 באפריל 2012 – החל מהעלייה לתל ירמות (כבר בתחילת המסלול) לא ניתן להמשיך  מכיוון שבנייה של שכונות חדשות עלתה על הדרך.

תודה לטייל והקורא רוני אלקיים על עדכונו מתאריך 14 במאי 2011. וכך כותב לי רוני: "בעמוד 99 ק"מ 1.85 – מי שיפנה ימינה (כפי שרואים את הרכב שלך בתמונה) יתקל בסוללה בסוף העליה (תוצאה של סלילת כביש ברמת בית שמש), ולא יוכל להמשיך.

אנחנו פנינו וניסינו לעלות, אך נאלצנו לחזור על עקבותינו, ולפנות ימינה עם השביל האדום (זה ישר למי שלא פונה כמונו)

המשכנו איתו עוד כ300 מטר, פנינו ימינה בשביל הראשון, ושוב ימינה בשביל הראשון.

נסענו עוד כ300 מטר עש שהגענו לנקודה שנחסמה עם הכביש החדש. חשוב להיצמד לימין בכביש החדש, ולפרוש למסלול האדום ימינה מייד אחרי העיקול.

תודה לינאי גומבו על עדכונו מתאריך 8/3/08.

בקשר לתל המדובר בעדכונים למטה – הוא עביר! עברנו אותו עם דיסקברי עם צמיגים גמורים כך שנראה לי שרוב הנהגים המנוסים יצליחו לעלות.

תודה לקורא עדי ויזל על עדכונו מתאריך 9/6/07

וכך כותב לי עדי: בעמוד 97  2.25 כתוב  "………….כעבור 15 מ' כעין צומת T , עם השביל הראשי המסומן בכחול. נ.צ 4 איפוס"

מי שאחראי על סימון השבילים שינה את הצבע והשביל מסומן ל א  ד  ו  ם. מיד אחרי שפונים שמאלה במעין צומת T, יש סימון שבילים אדום ולא כחול. חשוב לעדכן את המטיילים כי אחרת הם יחשבו שהם לא בפנייה הנכונה והם יחפשו את השביל הכחול ולא ימצאו!! אז הרי לכם ידידי המטיילים ושוב תודה לעדי.

תודה לטייל הוותיק ירון שריזלי על עדכונוו מתאריך 2/12/2006 וכך כותב ירון:

בהמשך לעידכונים הקודמים, כנראה שהמסלול חזר לקדמותו.

עמ' 95, קמ' 0.60 – (נ.צ. 2) הפניה שמאלה לכוון תל ירמות איננה חסומה יותר! מכאן, שכמו בסיפור הדרך ניתן לפנות שמאלה עם סימון השבילים האדום לכוון התל.

עמ' 96, קמ' 1.15 – העליה לתל הפכה להיות בלתי עבירה. מצע קרקע רך מדי אינו מאפשר אחיזה לצמיגים. הפתרון: בקמ' הנ"ל (1.15) במקום להתעקל שמאלה לכוון התל להמשיך ישר בשביל שמקיף את התל נגד כוון השעון. ומתחברים לשביל שיורד מהתל.

עמ' 98, קמ' 2.10 – ישנם שני שבילים שפונים שמאלה. פונים לשמאלי ביותר (תחתון יותר) הוא המלווה בסימון השבילים האדום.

עמ' 100, קמ' 0.35 – נכון למועד העדכון העליה דווקא עבירה לחלוטין. אולי העליה מעט בעייתית, אבל קריאת שטח נכונה, העלו את הג'ימני שלי לראשה…

עמ' 101, קמ' 1.40 – (נ.צ. 15) – את הקטע של הסבך המעצבן (שהפך להיות פראי בגלל כל אלו שעקפו אותו…) ניתן לעקוף כך:

25 מ' לאחר נ.צ. 15 יש מזלג כאשר הזרוע השמלית מובילה לסבך ואילו הימנית לעליה תלולה. לוקחים את הזרוע הימנית בעליה התלולה. בראש העלייה יש שביל הפונה שמאלה ויורד בחזרה לדרך אותה עקפנו. משתלבים עם השביל בסיפור הדרך מיד אחרי הקטע הסבוך וממשיכים כרגיל כשהרכב חף משריטות !

תודה לקורא ארז טרופן על עדכוו מתאריך 21/10/2006

וכך כותב לי ארז: "היום יצאתי למסלול מס' 5 – רמת בית שמש לצומת עציונה, ועליו יש לי מספר הערות.

1. כבר בתחילת הדרך (0.6) אמורים לפנות שמאלה בעליה עם הסימון האדום ל"פרברי תל ירמות". למרבה הצער, הפניה נחסמה לחלוטין (גדר+בולדרים), כך שאין מנוס אלא להמשיך ישר עוד כ-500 מ' עד למפגש עם הדרך הראשית המסומנת בכחול; פניה שמאלה בצומת T, וכעבור כ-300 מ' מזלג. ממשיכים בדרך הראשית על הזרוע הימנית וכעבור כ-20 מ' נמצאים בנ.צ 4.

2. העלייה הקשה משביל חורבת בית נטיף התגלתה, עבורי לפחות, כבלתי עבירה לחלוטין (פעם ראשונה במסלול מאחד הספרים שלך שנתקלתי במכשול בלתי עביר…). מצע רך מדי הביא ליצירת בורות רבים במהלך העלייה התלולה, וגם עבודות עפר שבצעתי במקום לא הצליחו למנוע הצלבות שעצרו אותי פעם אחר פעם. נראה לי שהדרך היחידה לעבור אותה זה עם נעילה אחורית. הפתרון למי שנכשל כמוני: חזרה אחורה עד לנ.צ 11, פניה שמאלה לשביל ממנו סטינו, ונסיעה קצרה עד שמגיעים למזלג של נ.צ 15 מצידו ההפוך (ופונים ימינה ואחורה לכיוון הכיפה).

3. הסבך המעצבן המובטח היה יותר מדי אפילו בשביל הג'ימני שלי, אולם ע"מ לעקוף אותו אין צורך לחתוך לכביש (עם הסימון האדום) כפי שהמלצת. במקום זה ניתן במזלג הנמצא 25 מ' אחרי נ.צ 15 להמשיך ישר בעליה תלולה עם הזרוע הימנית, ובראש העלייה יש שביל הפונה שמאלה ויורד בחזרה לדרך אותה עקפנו. משתלבים עם השביל בסיפור הדרך אחרי הקטע הסבוך, מורידים כ-50 מ' מקריאת מד המרחק, וממשיכים כרגיל כשלרכב שלום.

תודה לירון שריזלי על עידכונו מתאריך 22/4/2006

עמ' 95 ראש העמוד – מה שלא נכתב הוא שבצומת רמת בית-שמש – פונים לכוון רמת בית שמש. אופס (אבירם).

מסלול מס' 6  – מבית ניר ליער חרובית

תודה לטייל אבי פולק על עדכונו מתאריך 15/9/07.

העליה לתל צפית סגורה לרכב מכל הצדדים!

מה עושים? מחנים למרגלות התל ומטפסים ברגל. ואחר כך מוצאים את המשכו של שביל הרכב, כמתואר בסיפור הדרך וממשיכים במסלול.

מסלול מס' 7 – מיער חרובית לתל צפית

תודה לטייל אבי פולק על עדכונו מתאריך 15/9/07.

העליה לתל צפית סגורה לרכב מכל הצדדים!

מסלול מס' 8 – מגזר למרכבות לטרון

תודה לקורא שלום פרידמן על עדכונו מתאריך 9 בינואר 2010.

וכך כותב לי שלום: " עמוד 136-7: בתאור הדרך בין נ.צ. 8 לנ.צ.9מצויין כי עולים בעליה מתונה ומראש העלייה מתחילים בגלישה מתונה על שרידי דרך סולינג. למעשה, שרידי דרך הסולינג נראים הייטב בעליה אל הגבעה ואילו הירידה שחוקה לגמרי, אין בה שרידי דרך מלבד סלע יסוד חרוץ".

תודה לקורא שמעון אגסי על עדכונו מתאריך 20/10/2006

וכך כותב שמעון:" עשיתי את המסלול הנ"ל אתמול, וכפי שמופיע בעדכונים שבאתר, הגישה בג'יפ לתל גזר עצמו – חסומה.

צרפתי להלן סיפור דרך "עוקף תל גזר", לבאים אחרי.

אחרי  "0.95 מימין הדרך עץ שיזף ענק…" , אחרי נ.צ.5 בעמ' 133

נסעתי במעלה הדרך עוד כ-100 מ', והחניתי את הג'יפ בחניון שבמעלה הדרך סמוך לתל, וטיילתי רגלית באיזור התל.

בסיימי את הטיול הרגלי, ירדתי מהחניון וחזרתי לצומת של נ.צ. 5, ופניתי שמאלה לכוון כרמי יוסף (סימון שביל ירוק).

נסעתי 0.3 ק"מ, הגעתי לצומת T, לקחתי שמאלה (סימון שביל אדום, עם שלט המורה לכוון עין ורד).

נסעתי עוד 0.3 ק"מ והגעתי 50 מטר לפני עץ תמר בימין הדרך, לצומת עם פנייה שמאלה לכוון תל גזר. זהו נ.צ. 7.

איפסתי והמשכתי ישר(זהה לפנייה שמאלה בנ.צ. 7 שבסיפור הדרך בעמ' 136). כך התחברתי מחדש לסיפור הדרך שבספר. בהצלחה לכל הבאים אחרי…

תודה לקורא והטייל יואב בלכר על עדכון מתאריך 9/10/2006.

וכך כותב יואב: ראשית רציתי להודות לך על הספר (חפוז בשטח 2) אשר מעניק גישה לפינות חמד רבות מהן נהניתי עם ילדי ועל כך תודתי. <u>בטיול בתל גזר חסמו את הכניסה לתל והפכו אותו לגן לאומי, כך גם את הירידה היפה.</u>

תודה לקורא זאב פסטל על עדכונו מתאריך 11/6/2006

עמ' 135 1.75 כתוב שם "צומת T פונים שמאלה לכיוון בתי כרמי יוסף ושלט ירוק ליד השלט יש מזלג קחו כראות עינכם".

על פי זאב אין אפשרות לרדת מהתל "הדרך סגורה עם אבנים גדולות למטה. אם יורדים יש בעיה לעלות בחזרה".

ואני שואל: 1.  איך הצליח הטייל והקורא זאב פסטל להגיע לשלט הירוק הנ"ל אם על פי הקורא שי שטרית לא ניתן בכלל לטפס על התל…? 2.  אם כבר הגיע זאב לשלט הירוק הנ"ל האם התמרון לעקיפת הסלעים הענקיים – אותו מציע הטייל מושון נחמיאס בעדכונו כאן – כבר אינו אפשרי ? נפלאות דרכי המטיילים.

תודה לקורא שי שטרית על עדכונו מתאריך 21/5/06

וכך כותב לי שי: "בהגיעי לתל גזר, בכניסה כפי שעודכנת כבר על ידי המטיילים האחרים, ישנו מחסום והחנייה היא בסמוך לעץ השיזף. פגשתי במקום את אנשי רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים והם מסרו לי כי התל הפך לגן לאומי והתנועה ברכב אסורה ולפי כך אין כל אפשרות לעלות לתל עם כלי רכב.

אשר על כן ירדתי חזרה לנקודה בה נמצא עץ השיזף הראשון ומשם ניווטי דרכי שמאלה לעבר הנקודה בה הייתי אמור לגלוש מהתל "אל מול בתי כרמי יוסף". כאמור הביקור בתל יכול להעשות אך ורק רגלית (מומלץ)".

עדכון של הטייל הוותיק מושון נחמיאס מתאריך 22/4/2006. תודה מושון.

"לא הייתה שום שרשרת ברזל (ראה עדכון משפחת קהתי) אבל לעומת זאת מצאנו מחסום אחר…

עמוד 135 בספר:

1.75 צומת T. פונים שמאלה לכיוון בתי כרמי יוסף ושלט ירוק.

ליד השלט יש מזלג. קחו כראות עינכם.

1.80 שוב מזלג – אופס, כאן ממוקם המחסום החדש – מישהו תחם את המעבר בשורת אבנים ענקיות. אך לפחות היום היה מעקף מימין (קצת קשה להבחין עמוק בין השיחים) בזהירות (אדמה חרושה עם סלעים חבויים בין השיחים) תמרון חד שמאלה וחזרה לשביל.

עדכון מתאריך 13/4/06. תודה לרחל ודורון קהתי.

"ברצוננו לציין שהספר מצוין. מדוייק. וההסברים מעניינים וטובים.

הגענו עד תל גזר ו— לצערנו, המשך הדרך נחסמה בשרשרת ברזל שרותכה לתוך הסלעים. לפי הסימנים הדבר נעשה ממש בימים האחרונים.

הצטערנו מאד כי הדרך היתה מעניינת מאד וגם נהנינו לטייל עפ"י ספרך. נאלצנו לחתוך לכיוון כרמי יוסף ולצאת מדרך אחרת."

מסלול מס' 9 – מצור הדסה לנחל רפאים

תודה לקורא והטייל הוותיק שמעון ליאור, על עדכונו מתאריך 10 באוגוסט 2011. וכך כותב לי שמעון:" עמ' 145   – " 2.70  מזלג נ.צ.7 – לא ניתן לפנות לזרוע השמאלית, השטח משמאל גודר, הדרך להסתעפות השמאלית (בירידה) – נחסמה בשער נעול, והשטח כולו בצד שמאל בתהליכי עיבוד חקלאי.  אנחנו לקחנו את הזרוע הימנית (המסומנת בכחול), עלינו על כביש האספלט לבית הקברות, ומייד אחריו, פנינו שמאלה לשביל לא מסומן לקראת יירוט השביל (בנקודה: כ- 50 מ' לפני צומת ה- T) המצויין בעמ' 147 בשורה: 4.00 צומת T נ.צ. 10 איפוס".

בפעם הבאה אבדוק אם ניתן להגיע לכיוון עין יואל בדרך ההפוכה: מה- T לרדת למטה.

תודה לקורא גילי סבן על עדכונו מתאריך 5 בפברואר 2011 וכך כותב לי גילי: "במסלול מס' 9, המדהים ביופיו – מצור הדסה לנחל רפאים, רציתי לעדכן ש בקטע בין נ.צ 3 ונ.צ 4 גזע העץ הוזז וכבר לא חוסם את הדרך.

תודה לקורא יוסי ארבל על עדכונו מתאריך 10 בספטמבר 2010"בקטע בין נ.צ 3 ונ.צ 4 נתקלנו בגזע עץ שחוסם את הדרך".

לכל המטיילים,אם אתם מתכונים להגיע לשם, תצטיידו במסור".

תודה לקורא ארז טרופן על עדכונו מתאריך 17/3/2007

בנ.צ 7, 2.70 כתוב להמשיך עם הזרוע השמאלית וסימון השבילים  האדום. נכון, צריך להמשיך עם הזרוע השמאלית אבל… סימונה שחור!

ושתי הערות שלי כתוספת לארז ולהבהרה כללית.

הראשונה, הסימון השחור מתחיל כבר קילומטר קודם בנ.צ 6, 1.70 ומשם הוא לוקח פיקוד (מחליף את האדום שנעלם לחלוטיןבשטח).

השניה, במפות סימון השבילים שבידכם, בניגוד למה שמסומן בשטח, סימון השבילים הוא אדום. ז"א מישהו לא עשה התאמה בין הסימון במפה לסימון בשטח. כך או כך, הסימון בשטח, כפי שארז טרח והאיר את עיני הוא אומנם שחור!!!

תודה לקורא חן ברונר על עדכונו מתאריך 3/6/2006

עמוד 145, 3.30  – צריך לפנות שמאלה לעין יואל (ולא ימינה כפי שכתוב בסוגריים). אופס (אבירם).

מסלול מס' 10 – סובב הר גיבורים

תודה לטייל חן ארד על עדכונו מאמצע 2009. וכך כותב לי חן:

"מעלה ה"סברסים" עונה הן לתיאור המפורט שלך מהספר (ככזה שבעתיד – כך בספרך – ילך וייעשה רע יותר ויותר…) והן לתיאור של הקורא מיולי 2007 (בעל הסנטה-פה): הרכבים העולים במעלה יצרו במאמציהם סדרה של מחפורות הפזורות לסירוגין – מימין הדרך ומשמאלה  שבהן אין אחיזה (אדמה תחוחה) ובשוליהן אבנים וסלעים חדים. ללא נעילות רוחביות (ובמקרה שלי – גם ללא צמיגי שטח ייעודיים) קשה להתקדם בשלבים (עמידה פירושה תקיעה\התחפרות במקום). התגברות על המכשול אפשרית בנסיעה איטית ורצופה, לאחר בחירת נתיב מדוייקת (רצוי עם מכוון) ו"עיבוד" השטח (הוצאה ו\או הכנסת אבנים במקומות המתאימים). הקטע הבעייתי הוא כ-20-30 מ', לא יותר (המעלה כולו הוא מעל חצי ק"מ).

תודה לטייל אילון רוזמן על עדכונו מתאריך 28/7/07.

טיילנו היום במסלול סובב הר גיבורים עם יונדאי סאנטה פה.

כל המסלול היה על הכיפאק, עד להגעה למעלה סברסים. לצערי, העלייה הייתה קשה מאוד, הן בגלל שהתוואי הינו מלא אבנים ובורות וקל מאוד להתחפר, והן מכיוון שלסאנטה פה אין כנראה יחס העברה נמוך מספיק.

נאלצנו לחזור לאחור ולחפש נתיב חלופי ליציאה בלי לחזור את כל המסלול לאחור. יצאנו לאחר חיפושים ליד כביש 60, דרך הישוב הערבי צנדלא.

תודה לטייל אהוד גזית על הבשורה שהוא מביא לנו בתאריך 23/4/2007: "אייל הוכמן כתב שהשביל חסום ע"י בולדרים אחרי נ.צ. 11. ובכן בשורות טובות: מישהוא כנראה התעשת וסילק אותם. כעת השביל פנוי". תודה אהוד

תודה לקורא והטייל אייל הוכמן על מכתבו אלי מתאריך 16/9/2006

"עמוד 162 במחצית הדף רשום "פונים שמאלה בכביש. אחרי כ- 15 מ מזהים מימין שביל, הגולש לתוך היער "-   ובכן השביל חסום ע"י  בולדרים ענקיים שטרחו רבות להביא אותם.

המשכנו שמאלה מתוך כוונה להיכנס לשביל דדך הכניסה לעין נורית ( מול חוות התבלינים).  גם כאן הכניסה  חסומה עם בולדרים ענקיים .

כ 10 מ' לפני הבולדרים  מהכניסה לעין נורית נכנסנו בדרך לא דרך והגענו לשביל, וכך הגענו עד לנ.צ 14.

נ.צ 14 היכן שנמצא מנע בקר ובצמוד אליו צומת? ובכן הפלא ופלא גם כאן בולדרים ענקיים.

המסקנה לדעתי מישהו לוקח את החוק לידים וכובש את אדמות קק"ל ע"י חסימה בבולדרים ,יש לציין כי הבקר שבשטח מסתובב בשלווה פסטורלית…

חבל שיש אנשים שחושבים שגם לבולדרים יש פיתרונות …………

תודה לקורא הוותיק ירון שריזלי על עדכונו מתאריך 13/4/2006

עמ' 157 – לשים לב, תחילת סיפור הדרך 1.40 קמ' הראשונים עד נ.צ. 4 מהווה מתכון טוב להתברברות… ככל הנראה בקמ' 0.70 או 0.80 יש "בעיה" כלשהי. ניווט באמצעות GPS ישירות לנ.צ. 4 פותר את הבעיה.

מן הראוי לציין כי בקמ' 1.40 (נ.צ. 4) הפניה שמאלה ואחורה היא לעליה קלה וקצרה.

מסלול מס' 11 – מהר שאול לבית אלפא

תודה לטייל חן ארד על עדכונו מאמצע אפריל 2009. וכך כותב לי חן:" הירידה בסוף המסלול לכיוון המחצבה התגלתה כקלה וללא שום בעיות מיוחדות  ולדעתי המסלול אכן יתאים להגדרה קל.

תודה לקורא והטייל שמעון ליאור על עדכונו מתאריך 23/5/2007וכך כותב לי שמעון: "בעמ' 167 בפסקא של "איך מגיעים לנקודת ההתחלה בקטע של 4.60: לאחר המילים:"…המכוון אותכם להר גיבורים." צריך להיות: ממשיכים עם הכביש המתעקל (לא ישר)".

צודק. כמובן שממשיכים עם הכביש והכביש, מה לעשות, מתעקל ולא ממשיך ישר…

תודה לקורא והטייל נמרוד שיין על מכתבו/עדכונו הבא מתאריך 10/9/2006:

במסלול הנ"ל מופיע הקטע הזה: "ומלחמה עיקשת מתנהלת עדיין בין שומרי הטבע והגופים המיישבים כנגד הקמת יישוב נוסף, מיכל שמו, שהקמתו תנגוס למעלה משליש משטחי הגידול של אירוס הגלבוע.לא טוב."

ובכן – כך נמרוד – ה"ירוקים" ואיריס הגלבוע ניצחו. הישוב לא יוקם.

תודה לטייל שמעון אגסי על עדכונו מתאריך 18/6/2006

עמ' 167, אחרי נ.צ.4, אחרי: ממשיכים ישר בכוון כללי מזרח,

שמעון מציע להוסיף: "עם הסימון הכחול".

עמ' 170,שורה ראשונה בסיפור הדרך (אחרי איפוס בנ.צ. 5 בעמוד הקודם), אחרי: ממשיכים ישר בעלייה, בין האורנים,

תודה לקורא הוותיק ירון שריזלי על עדכונו מתאריך 13/4/2006

עמ' 167 איך מגיעים לנקודת ההתחלה – כתוב בספר 0.20 פונים ימינה בשביל ירון ממליץ להוסיף "עם שילוט לכוון תצפית רמי"

עמ' 167 קמ' 0.35 מסעף (נ.צ. 2) ממשיכים ישר בדרך, עם הסימון הכחול. ה"ישר"  – כך על פי ירון – הוא בנטייה לשמאל בעליה מתונה.

מסלול מס' 13 – מעין העמק לחניוני הזורע

תודה לקורא והטייל בני ספורטה על עדכונו מתאריך 16 בינואר 2010 . וכך כותב לי בני: "היום טיילנו במסלול מס' 13 מעין העמק לחניוני הזורע . ברצוני לעדכן שאין בעיה לסיים את המסלול . ניתן לעבור בנ.צ 10 לצידו השני של נחל שופט ולסיים את המסלול בדיוק לפי ההסברים בספרך. המסלול אכן רווי בנופים מקסימים" .

תודה לקורא והטייל דודי רוזנצוויג על עדכונו מתאריך 15 אוגוסט 2009. וכך כותב לי דודי: "הטיול ממש כיף עם עליות נחמדות ונוף מקסים. לצערי לא יכולתי לסיים אותו מכיוון שחסמו את החלק האחרון, לאחר נ.צ 10 סגרו את הכניסה לרכבים וניתן לעבור רק להולכי רגל ויש שם מפלון שבילים וספסלים.

ניסיתי להקיף את האתר אך לא מצאתי מקום לעבור לצידו השני של נחל השופט".

מסלול מס' 14 – מבית שאן לכוכב הירדן

תודה לקורא חן ארד על עדכונו מפברואר 2009. וכך כותב לי חן: "התחלת המסלול חסומה (פניה ימינה כעבור 10 מ' למסלול מסומן שחור) – גדר תיל, בולדרים, הסתרת האבן עם הסימון השחור ושלט שאינו מבשר טובות (דרך פרטית ללא מוצא). הדרך להתגבר על המכשול (שיצרו כניראה חקלאים עם עודף אמביציה וחוסר סבלנות) – להמשיך ישר עוד כ – 50 מ' ולפנות דרך מנע בקר (גם לידו יש שלט, אך ללא גדר ובולדרים). המעקף משתלב כעבור כמאה מטר נוספים עם הדרך המקורית (מסלול שחור).

עמוד 266 – 3.8 – דרך "איכס" כלשונך – למרביתה יש מעקפים קלים משמאל (מטרים ספורים).

יתרת המסלול – עונג צרוף!!! ואכן יש צבאים  ומים רבים בדרך.

מסלול מס' 15 – מכוכב הירדן לעין דור

תודה ללקורא חן ארד על עדכונו מסוף ינואר 2009. וכך כותב לי חן: "עמוד 221, 0.40 – הפניה היא שמאלה ומעט אחורה.

עמוד 223 – בראש העמוד, פסקה שניה – "עוד 30 מטר מנע בקר" – היה ואיננו עוד.  סימן דרך מצויין – הדרך עוברת משמאל למשוכות סברסים צפופות המחביאות אחריהן  מטע זיתים צעיר.

0.60 – "מזלג ימינה" – במקום מזלג פשוט קיבלנו HIGHWAY רחב, כבוש ולבן החוצה את דרכנו משמאל לימין (מוביל לכפר מצר).

יש להגיע אליו דרך  מעבר מעל תלולית קטנה (זהירות על תחתית הרכב) ולפנות אכן ימינה. כעבור 100 מ' נפנה שמאלה, לפי סיפור הדרך המקורי ונמשיך במסלול.

כל המסלול קל מאד ויפה מאד -  ראינו בחלקים רבים ממנו מכוניות פרטיות לצידנו".

מסלול מס' 16 – מעין דור ליבנאל

תודה לחיים גדלוביץ על עדכונו מתאריך 5/5/2008

בעמוד 235, המעבר הצר (3.15) נהיה בילתי עביר לחלוטין לרכבי שטח רחבים(פאגרו ודומיו אולי גימיני של סוזוקי יעבור ללא נפילה לערוץ ממש סכנה. אני לא המשכתי אלה בנקודה ציון 12 פנינו ימינה ומישם התחברנו לשביל כחול שחיבר אותנו לנקודת ציון 13 .

תודה לארז טרופן על עדכונו מתאריך 8/3/08

עמוד 229  – אחרי שנעים במקביל לכביש יש מזלג וצריך לקחת בו את הזרוע הימנית, המתרחקת מהכביש.

באותו עמוד – בסביבות 0.2 חולפים דרך מנע בקר, אך עץ תות לא נראה בסביבה.

בעמוד 235, המעבר הצר (3.15) נהיה צר מאד בשל היסחפות חלק מהשביל לערוץ, והמעבר מחייב כניסה לשיפוע צד חריף  על סף הערוץ. מומלץ להוריד את האנשים ולעבור בזהירות מרובה! (או לעשות קורס נהיגת שטח…אבירם)

מסלול מס' 19 – מגבעת המורה לנעורה

תודה לקורא ירון טיילור על עדכונו מתאריך 2/6/2006.

המסלול מעודכן ומדוייק, אבל, הערה קטנה לרמת הקושי – הגלישה לעמק משלבת כמה ירידות מעט דרדרתיות בעונה זו , לא משהו היסטרי , אך חשוב לתשומת לב רכבים עם אי בי אס מחייב תשומת לב בגלישה. ניתן להעריך כי רמת הקושי היא קל-בינוני.

מסלול מס' 21 – סובב עילבון

תודה לדודו זייתון ונעם לירון על עדכונם מיום 1 בינואר 2013. וכך כותבים לי השניים:

"להלן העדכון כולל קריאת מרחק:

עמ' 286 נצ' 9 מנ.צ. 9:

המסלול הישן (0.15 ימינה, 0.20 שמאלה) – חסום.

מעקף:

0.15 פונים שמאלה עם השחור. ממשיכים בירידה – הכביש מתעקל מספר פעמים. סימון שחור מלווה

0.25 שער ברזל (היה פתוח).

0.40 הדרך מתעקלת ימינה ומתחילה לטפס. עדיין שחור.

0.70 צומת T. פונים ימינה.

0.80 פניה שמאלה (אפשר לעלות מכאן)

0.90 צומת T, פונים שמאלה ואחרי 100 מ' – הכניסה למבדד. נ.צ. 10 איפוס.

כשסיימתם:

פונים שמאלה (או מסתובבים אחורה, תלוי מאיפה באתם) וחוזרים על השחור, עד לצומת ה- T שהייתה ב- 0.70 (עכשיו היא מזלג) – ממשיכים ישר עם השחור, מקיפים את המבדד משמאל (הוא מעליכם מימין), כיוון כללי מע'ר. יורדים דרך המטעים בירידה שהופכת להיות מהמורתית.

0.80 (בערך) – פניה ימינה, מתעלמים וממשיכים עם הירידה…

1.50 נ.צ. 12, פונים ימינה ואחורה (איפוס)"

תודה לארז טרופן על עדכונו מתאריך 8/3/08

בעמוד 286, ב-0.15 יש לפנות ימינה, וב-0.2 שמאלה ב-90 מעלות לתוך כרם הזיתים. כנראה לאחרונה נעשו עבודות עפר וביצורים בכרם הזיתים, שכן מדובר בדרך ללא מוצא המסתיימת בסוללת אבנים בלתי-עבירה. כיצד עוקפים? זה הפתרון שאני מצאתי, לצערי ללא מדידת מרחקים:

ב-0.15 יש לפנות שמאלה, ממשיכים בשביל המתעקל חדות ימינה, עד שמגיעים לצומת T. פונים בו ימינה, וממשיכים כמעט עד הסוף (מתעלמים מדרכים הפונות שמאלה) עד הסוף, בבית הקברות של מבדד נטופה. זוהי סטיה מכוונת: כשמגיעים לבית הקברות מסתובבים בחזרה על אותו השביל, ובפניה הראשונה פונים ימינה. לאחר דרך קצרה נתקלים משמאל בכניסה למבדד – נ.צ 10.

לאחר המבדד קצת קשה לזהות את המשך הדרך כי השביל הראשי מתעקל ימינה; צריך דווקא להמשיך ישר, בשביל קצת פחות ברור וקצת משובש, הביטחון העצמי חוזר כשנתקלים בשביל הפונה ימינה ב-1.45 (לפי סיפור הדרך).

מסלול מס' 23 – תצפיות עכברה

תודה לקורא והטייל רוני ארנוביץ על עידכונו מתאריך 11 במאי 2011. וכך כותב לי רוני: "במסלול 23 של חפוז בשטח 2 (תצפיות עכברה), בעמ' 206 אין אפשרות לפנות בנ.צ. 3 (היה שביל ואיננו עוד).

המלצה, כבר בהתחלה להיכנס לכפר ולנסוע עד המסגד המוזהב והבולט. מול הכניסה אליו לפנות שמאלה/מזרחה בכביש/דרך שמתחבר לשביל הכחול (לדעתי זה בק"מ 1.20 שבספר).

אפשר גם בנ.צ. 12 להמשיך לרדת עם השביל בכיוון דרום-מזרח, שחוצה בהמשך את נחל עמוד ומתחבר לכביש הראשי ליד צומת כחל".

תודה לקורא ברוך פרל על עדכונו מתאריך 28/10/07

הירידה לערוץ משכונת הפחונים עדיין קשה ובעייתית (כפי שעדכנו אריה ושולי גולדשטיין). ניתן להתחבר לנקודה 6 בנסיעה דרך הכפר בדרך הראשית כל הזמן בימין כשהכפר משמאל, עד למסגד וקצת לפניו ירידה ימינה לשבילי יער פשחור והמשך מסלול. אנחנו ויתרנו בגלל שלולית בוץ ענקית וקוצר זמן להכנס ממעלה הכביש, אבל נראה שהבוץ זמני בלבד. המעט שעשינו היה מאד יפה – בקרוב נעשה במלואו.

תודה לאריה ושולי גולדשטיין על עדכונם מתאריך 10/3/2007

בגלל גשמי החורף האחרונים הערוץ ב-1.00 אינו עביר עקב סחף. ישנה דרך עוקפת בין בתי הכפר למעלה שמובילה להמשך השביל אחרי חציית הערוץ.

מסלול מס' 24 – מיער אודם לכפר סאלד

תודה רבה לקורא והטייל חן ארד על עדכונו מתאריך 28 בספטמבר 2012. וכך כותב לי חן:

בנוגע להערה מס' 2 של ארז טרופן – יש אומנם שער אבל מצאנו שהוא לא נעול. מכאן שניתן להמשיך לפי המסלול המקורי.

בנוגע להערה מס' 3 של ארז טרופן – יש שער והוא אכן מסיבי ונעול. ניתן לעקוף אותו משמאל ולדבוק במסלול המקורי  (לא רק הג'ימני שלי – גם טנדר 4X4 של מזדה הצליח ללא תמרונים מיוחדים).

תודה רבה לקורא והטייל ארז טרופן על עדכונו מתאריך 11 לאוקטובר 2008 ואלו מילותיו של ארז:

1. ע' 320 1.1 מרבץ בקר: הכל נכון ואין מה לפרסם, אבל היו כל כך הרבה פרות, כל כך קרוב לשער, שהעדפתי לא לפתוח אותו מחשש שהעדר ישעט החוצה. המשכתי ישר עד לציר הנפט, פניתי ימינה על הציר והמשכתי עד לעיקול (נ.צ 15).

2. ע' 322 1.4 שביל הפונה שמאלה: השביל ישנו, ובנוסף אליו יש שער ברזל עם שרשרת מרותכת שנועלת אותו הרמטית (ראה תמונה). בירכתי את מי שריתך את השער, את אימו ואת אבותיו הרבים, והמשכתי ישר על הכביש עד לצומת T, בו פניתי שמאלה, אחרי 100 מ' עברתי שער ברזל אחר (הפעם עם שרשרת לא מרותכת, ניתן לפתוח ולסגור), המשכתי בשביל רחב עם סימון אדום וב-2.2 מהצומת הגעתי לנ.צ 19.

3. ע' 324 1.5 שער בקר ממש לפני הכביש: השער הוא כבר לא שער בקר אלא שער ברזל כבד הנעול במנעול ובכבל פלדה עבה. כל האזור שלפני השער משמש כמשטח להעמסת רק"מ על מובילים באמצעות רמפות, וכנראה הצבא לא מעוניין להפוך אותו למגרש חניה. בשורה התחתונה המעבר לכביש חסום. הפתרון: במזלג שב-0.65 יש להמשיך עם הזרוע הימנית וסימון ירוק, עד שמגיעים לקרבת הכביש, מתעקלים ימינה כשהכביש משמאל ולאחר דרך קצרה פוגשים את כביש 918.

ידידי המטיילים שימו לה לעדכון החשוב הבא, שנשלח אלי בתאריך 31/7/2006. אני מעביר לכם אותו כלשונו!!!

אבירם שלום.

בספר "חפוז בשטח 2" מסלול 24- מיער אודם לכפר סאלד בעמוד 315, מצוין כי אין מגבלות צה"ל במסלול. זאת למרות שהמסלול מקטע 1 עד 15 עובר דרך שטחי אש ברמה"ג. טעות זו עלולה לעלות בחיי אדם מכיוון שמדובר בשטח אש שפעיל מאוד לאורך כל השנה. מבקש לפעול לתיקון הטעות.

בברכה. גרמן גילטמן. קצין הדרכה אוגדה 36.

חוזר ומדגיש בלשוני שלי- אין להיכנס למסלול הנ"ל בימי חול אלא <u>אך ורק בשבתות ובחגים.</u> בימים טרופים אלה, עקב המצב הבטחוני יש לברר כניסה לשטח האש  גם בשבתות ובחגים!!!

תודה לקורא הוותיק ירון שריזלי על עדכונו מתאריך 14/4/2006

עמ' 317 קמ' 0.55 (נ.צ. 1) פונים צפון מערב, לשביל הלבן והכבוש, אשר יכול להראות גם כשביל שחור דווקא, שהרי בבזלת עסקינן.

מסלול מס' 25 – מהר אודם לברכת רם

תודה רבה לקורא והטייל חן ארד על עדכונו מתאריך 29 בספטמבר 2012. וכך כותב לי חן:

אני שמח לבשר שהירידה התלולה שתיארת שבגינה המסלול הפך להיות ל"כבישטח" בלבד, מסלול קל-בינוני , לא קיימת יותר. הירידה מתוארת בעמוד 333, אחרי  נ.צ. 15, איפוס, "פונים ימינה – תוך 15 מ' יש כאן שביל הפונה שמאלה, בירידה מעט תלולה, דרדרתית. פונים שמאלה" (עד ל 0.20 כאשר מתעקלים ימינה ליד בית המשאבות) – חלק ניכר מהירידה יושר בעזרת בטון שתושבי המקום יצקו על גבי השביל -  הירידה לא קשה, למעט שיפוע  מעט חד בסופה, לפני בית המשאבות.

תודה לקורא הוותיק ירון שריזלי על עדכונו מתאריך 15/4/2006

עמ' 330 קמ' 2.00 (נ.צ. 6) השביל "האדום" שנע מעט ימינה ואחורה נמצא מימינכם, ולפיכך פונים אליו ימינה ואחורה (ולא שמאלה כפי שרשום בספר). אופס (אבירם)

עמ' 331 קמ' 0.85 מסעף עפ סימון שבילים אדום (נ.צ. 11) ממשיכים ישר, תוך התעקלות שמאלה, בלי סימון שבילים. ובקיצור, במסעף ממשיכים בזרוע השמאלית ביותר (לא להמשיך ישר בסמוך לגדר אבן).

תגיות:

תגובה אחת ל עדכונים לספר 'חפוז בשטח 2'

• אסא בן- צור  הגיב:

אבירם שלום,
    השבת טיילנו מהר אודם לכפר סולד (מסלול 24). לפני המסלול שלבנו קטיף עצמי של דובדבנים באודם. מסלול מקסים עם שלל פינות חמד לקפה ותצפית. לא נתקלנו בבעיות או שערים לא עבירים במסלול.