עולמם המופלא של הצמיגים/פרק ג' – איזה צמיג לקנות?

רוצים לקנות צמיגים חדשים? איזו תסבוכת.

6414564564564
פרק 3 מתוך 8 בסידרה צמיגים


זהירות מונעת אסון

לא פעם תשמעו מחברים שאצל מוכר צמיגים מסוים מוכרים צמיגים במחירים בלתי שפויים, חצי מחיר מהמתחרים. זה הרגע לעשות "אחורה פנה", בבחינת "שומר נפשו ירחק" (למעט, אולי, אם מדובר במכירת חיסול של עסק בפשיטת רגל).

שימו לב ידידי הצרכנים, אין כל בעיה למכור לכם צמיגים בזיל הזול, כאשר אחד מהתנאים הבאים, כולם או חלקם, מתמלאים: הצמיג ללא תו תקן (פירוט בהמשך), צמיג זקן כמו מתושלח (פירוט בהמשך), קוד המהירות שלו נמוך מזה הנדרש לרכבכם (ושוב, פירוט בהמשך), או, הגרוע מכל – הצמיג "לא ראוי לנהיגת רכב" ואתם כלל לא מודעים לכך!!!

כל מפעל צמיגים אמור לפסול, בסיום תהליך הייצור, את הצמיגים שאינם עומדים בדרישות התקן. מכיוון שמדובר בסוף תהליך הייצור אין דרך אחרת לציין את המום למעט חותמת צבע המטביעה על הצמיג עיגול ובתוכו האותיות DA (או רק D) שפירושו פגום (Defective פגום).

בצמיג פגום מותר להשתמש, אך לא למטרה הראשונית לשמה יוצר, אלא כצמיג נגררים ורכב חקלאי.

מה עושים מיני "סוחרי נבלות"? מזמינים מכולות של צמיגים פסולים על-מנת למכור אותם, כביכול, לנגררים או לרכב חקלאי. כדרכם של קומבינטורים  הם מוחקים את האותיות המרשיעות (עם בנזין או בהשחזה קלה), והרי לכם צמיג רכב "כשר למהדרין" שניתן למכור בחצי מחיר, ועדיין לצאת מורווח כראוי. ראו הוזהרתם.

שיא התסבוכת

נלחמתם בגבורה בשאלות, איתרתם פנצ'ריה שנראית לכם מתאימה ואתם חושבים שהבעיות מאחוריכם. טעות, עכשיו אתם נכנסים בשיאן. כל הצמיגים המיועדים לשוק הישראלי אמורים לשאת על דופן הצד שלהם מספר סימוני חובה. ישנם כאלה עם עולם סימנים שלם על דופן הצמיג ואחרים עם שורות ספורות. כך או כך על דופן הצמיג, כל צמיג, חייבים להופיע הנתונים הבאים:

מידות -  וודאו שהן מתאימות למידות המופיעות ברשיון הרכב שלכם – אלא אם, כאמור, החלטתם להסתכן (עוד על מידות בפרקים הבאים)

תו תקן - אמריקאי DOT  אירופאי  E  יפני JIS כל אחד לחוד או ביחד (ראו פירוט התקן בהמשך).

תאריך ייצור  – בבואכם לקנות צמיג חדש שימו לב לתאריך הייצור המוטבע על דופן הצד שלו. ככל שהצמיג טרי יותר כן ייטב. איך יודעים מה תאריך הייצור? (ראו הסבר בפרק הבא).

סמני שחיקה – איורים המוטבעים בהיקף הצמיג -  בשש נקודות שונות, במרחקים שווים, ותפקידם להצביע על בליטות גומי הנמצאות מולם. ברגע שסוליית הצמיג מגיעה ליישור קו עם בליטת הגומי (כאשר נותרו 1.6 מ"מ של "בשר") זהו סימן שהגיעה העת להחלפת הצמיג בחדש.

לידיעתכם, לכל אחד מהתקנים -  DOT,   E  או JIS – קיימת "רשימת מכולת" פרטית שלו – נתונים המחויבים על פי התקן הספציפי לקבל ביטויים על דופן הצמיג. מכאן, שלא כל הנתונים יימצאו בכל הצמיגים ועל כן אין זה אומר שבמידה ולא איתרתם את הנתונים הבאים על דופן הצמיג המיועד לכם זהו צמיג לא תקני:

קוד מהירות מתאים  – מצביע מה היא המהירות המקסימלית המותרת לנסיעה עם צמיג זה. מחויב על פי קוד אירופאי.

עומס מותר/חוזק  – מהו העומס המקסימלי המותר בנסיעה עם צמיג זה. מחויב על פי קוד אירופאי וקוד אמריקאי.

לחצי ניפוח מקסימליים  – מהם לחצי הניפוח המרביים המותרים בצמיג (ככל שלחצי הניפוח המורשים עבור הצמיג הספציפי  גבוהים יותר – כן ייטב. לחצי ניפוח מקסימליים גבוהים מספקים  רמה בטיחותית נוספת כנגד התפרקות הסוליה בכביש). מחויב על פי קוד אמריקאי.

סוג רבדים – ממה בדיוק מורכב שלד הצמיג (המבנה שלא נראה לעין שנמצא שמתחת לסוליה ולדופן הצד). לרבדים שונים תכונות שונות המשפיעות על יכולות הצמיג (פרוט בהמשך). מחויב על פי קוד אמריקאי.

קונים

בבואכם אל הצמיג, מרופדים בכל האינפורמציה האפשרית, הפעילו שיקול דעת נוסף, אחרון.

ראשית, החליפו מבטים חוקרים עם הצמיגים המיועדים, למען דיוק עם הסוליה שלהם. ככל שבסוליית הצמיג המיועד יש יותר גומי, במשטח המגע העליון, כך אופיו של הצמיג יותר כביש ולהפך. ככל שבסוליית הצמיג מרובים יותר תעלות הניקוז האורכיות (בהיקף הצמיג) כך אופיו של הצמיג יותר כביש ולהפך. ככל שכתפי סוליית הצמיג יותר מעוגלים, פחות מזוותים, כך אופיו של הצמיג יותר כביש ולהפך.

במידה והחלטתם להחליף לצמיג גדול יותר בקוטרו, או ברוחבו (על אחת כמה וכמה אם זו החלפה המשלבת "צמיחה דומימדית"), וודאו שהפנצ'רמעכר בודק את הצמיגים על הרכב ומוודא שהמידה החדשה אינה פוגמת בהיגוי, לא משפשפת את השלדה ואינה פוגעת בחלל הפנימי שמעל הגלגל.

איך בודקים? הבדיקה צריכה להיערך במצב הקיצוני ביותר של הרכב – זאת אומרת כשמתלים סגורים לגמרי בצד אחד ופתוחים לגמרי בצד השני – כמו ב"הצלבה" בשטח. מרימים את הרכב בצד אחד עם מגבה עד שמירב משקלו נוטה לצדו השני. באופן כזה הסרן בצד המתלה המכווץ/הסגור נלחץ כנגד עצר הגומי שלו. זה הזמן להמשיך ולהרים את הרכב עוד  7-10 ס"מ על מנת ללחוץ את הסרן חזק יותר כנגד העצר (דימוי מצב שכיח בשטח בו הגלגלים נחבטים בחוזקה). במצב זה סובבו את ההגה מצד לצד. הכל בסדר? הצמיגים ראויים להרכבה (בהיבט מידותיהם).  <font class=inSubTitle>תתחדשו.</font>

 המלצה אישית – הצמיג שמתאים לג'יפאים שאני פוגש במסעותיי בשטח – אלה שלמרות אהבתם הגדולה לשטח עדיין נמצאים, כמוני, מרבית זמנם בכביש – רצוי לו להכיל את התכונות הבאות: טיובלס, רדיאלי, מהירות שאינה פחותה מ – 170 קמ"ש, (140 קמ"ש לרכבי עבודה וטנדרים) חתך גבוה (לא פחות מ 75), סוליה מסוג AllTerrain בעלת פסיעות אי סימטריות להקטנת אלמנט הרעש, דופן צד עבה ובעלת 3 שכבות פנימיות. הסבר למושגים המופיעים כאן יגיע בפרקים הבאים. 

 

פרקים נוספים בסדרה

הפרק הקודם: עולמם המופלא של הצמיגים/פרק ב' – איך עושים את השחור השחור הזה?
הפרק הבא: עולמם המופלא של הצמיגים/פרק ד' – לומדים את השפה

תגיות:  

השאר את תגובתך