עולמם המופלא של הצמיגים/פרק ד' – לומדים את השפה

ובפרק זה נתוודע לשפה המופלאה המופיעה על דופן הצמיג ונלמד באמצעותה איך לבחור נכון. ואיך להימנע ממלכודות פתאים.

צמיגים
פרק 4 מתוך 8 בסידרה צמיגים


מתבלבלים

כשאני מעביר השתלמויות נהיגת 4X4 ומגיע לשיעור "מידות הצמיג" יש לי מסר קבוע לחניכים:"הצמיג, יותר אולי מכל רכיב אחר ברכב, "מרתק" בטמטום סימוניו: לא נקבע תקן עולמי אחיד לסימון מידות צמיגים; חלק משיטות סימון המידות מוזרות, לא הגיוניות, קשות לעיכול. למה הם עשו את זה? "ככה". אין לי שום הסבר אחר.

שלוש שיטות סימון נהוגות בין יצרני הצמיגים והרי הן לפניכן.

שיטה א' – מעורב ירושלמי

דוגמא – 265/75R16

265 – "חתך רוחב" – מידת הרוחב של סוליית הצמיג. המרחק מדופן צמיג אחת לרעותה במבט מלמעלה. מידה זאת נמדדת כאשר הצמיג נמצא מחוץ לחשוק, ללא אוויר. המידה בדוגמא שלעיל מבוטאת במילימטרים.

75 /  – "תמונת היחס"  (ASPECT RATIO ) או בקצרה "היחס". ביטוי באחוזים ל"חתך גובה" מול "חתך רוחב". "חתך גובה" = המרחק בין הנקודה הגבוהה ביותר בסוליית הצמיג  – בדרך כלל מרכזו – ותושבת הצמיג בחישוק. בדוגמא הנתונה: על מנת לחשב את "חתך הגובה" (או בקצרה גובה) מכפילים את חתך הרוחב ב-0.75=198.75 מ"מ.

R – צמיג  רדיאלי. מצביע על המבנה הפנימי של שלד הצמיג.

16 – קוטרו של החישוק המתאים לצמיג זה, מבוטא באינצ'ים. הקוטר נמדד בין תושבות הצמיג (חגורות החיזוק) – ועל כן הוא ניתן למדידה רק כאשר הצמיג אינו מותקן על החישוק.

שיטה ב' – תחילת הסדר

דוגמא – 10R15

10 – "חתך הרוחב" מבוטא באינצ'ים.

R –  צמיג רדיאלי.

15 – קוטרו הפנימי של הצמיג מבוטא באינצ'ים.

שיטה ג' – יש סדר בבלגן

דוגמא – 31/10.5R15

31 – קוטרו של הצמיג מבוטא באינצ'ים.

10.5 – "חתך הרוחב" מבוטא באינצ'ים.

R – צמיג רדיאלי.

15 – קוטרו הפנימי של הצמיג מבוטא באינצ'ים.

אז מה היה לנו:

שיטה א'  – רוחב צמיג מבוטא במ"מ, גובהו מחושב באחוזים מול רוחבו,  וקוטרו הפנימי מבוטא באינצי'ם. צריך לוח לוגריתמים לחיושב קוטר הצמיג….

שיטה ב' -  יש בה טעם ואחידות אך גם היא עדיין לא מאפשרת לדעת באבחה חדה אחת מהו קוטר הצמיג. דורשת חשבון.

שיטה ג' - הטובה מכולן. נותנת את האינפורמציה באחידות (אינצ'ים) ולאלה המתכוונים להגדיל או להקטין את צמיגיהם אין צורך בלוח לוגריתמים לחישוב – 31 קטן מ – 32  גדול מ – 30.

למה לא לחייב שיטת סימון אחת – אחידה ונוחה. "ככה".

ד"א – אם כבר בפנטזיות עסקינן הייתי מצרף ל"שיטה האוניברסלית החדשה"  את נתון גובה הצמיג (באינצ' כמובן).  וכך, בעת רכישת צמיג חדש תוכלו לדעת האם גם גובהו השתנה בהתאם. יש לזה משמעות בהיבטי נוחות, בטיחות ואחזקה שוטפת. (ראו פירוט בפרקים הבאים).

תאריך הייצור

על כל צמיג חייב להיות מוטבע תאריך הייצור שלו – שבוע לידתו בשנה ספציפית.

בניסיון לאתר את "תאריך הלידה" על צמיג שכבר מורכב על הרכב אתם עלולים לגלות…  שהקוד נמצא דווקא בחלק הנסתר של הצמיג (כך או כך זה כמובן לא מהווה בעייה בעת רכישת צמיג חדש מהמדף).

איך נראה הקוד? דוגמא: 1705. משמעו שהצמיג יצא מפס הייצור בשבוע ה-17 של שנת 2005 . וכך צמיג עליו מוטבע הקוד 3904יוצר בשבוע ה-39 של שנת 2004.

האם יש צמיגים בעלי תאריך בעל 3 ספרות בלבד? יש ויש (ועדיף שתתרחקו מהם…). עד שנת 2000 תאריכי הלידה של הצמיגים קבלו ביטוי בקוד בן 3 ספרות בלבד. לדוגמא: 368 משמעו צמיג שיצא לאוויר העולם בשבוע ה – 36 של שנת 98. 079 משמעו ייצור בשבוע ה – 7 של שנת 99. אופס. הרי זה יכול להיות גם  – מול הדוגמאות שלמעלה – שבוע 36 של שנת 88 או שבוע 7 של שנת 89 – מדוע אם כן לא הטביעו לפני שנת 2000 קוד בן 4 ספרות? "ככה". בצמיגים יש כל כך הרבה דברים אוויליים בשיטת הסימון שחבל לבזבז זמן ואנרגיה בניתוחים פסיכולוגיים על מצב רוח יצרניהם כשהחליטו מה שהחליטו…

אתם ותאריך הייצור

אל תקנו צמיג בן יותר משנה (ועדיף כמובן בן שבוע). יש הסבר לכך. התהליכים הכימיים שעוברת תערובת הגומי של הצמיג, כמו כל תהליך כימי, פועלים במיטבם סמוך ככל הניתן לתהליך הייצור. כמו תרופות, כמו דבקים, כמו מזון… כך גם צמיגים – אחרי זמן מסוים פג תוקף המצוינות שלהם ומכלול התכונות הנדרשות מהצמיג מוריד את ביצועיו באופן דראסטי (גם אם הצמיגים שכבו בפינה מוצלת בפנצ'ריה במהלך כל תהליך התבגרותם, גם אם הם נראים חדשים דנדשים).

ב"הורדת ביצועים" אין כוונתי רק לחומרים נוגדי אוזון וחמצון שמתכלים עם הזמן (ראו עליהם בפרקים הקודמים), אלא גם, ובעיקר, לירידת כושר ההדבקה בין החומרים השונים (לדוגמא בין חוטי הפלדה והגומי). אופס.

באופן גס בלבד הייתי אומר כי עד שלוש שנים מ"יום היוולדו" הכימיה של הצמיג עדיין פועלת פחות או יותר במיטבה. אחר כך? ירידת ביצועים ניכרת.

מכאן שלצמיג ישן (בא נאמר שנתיים ומעלה) – מומלץ להתייחס בחשד רב. הבעייה עם צמיגים כאלה שבדרך כלל ינסו לפתות אתכם לרוכשם ב"מחירי מציאה". אל תקנו. ראשית כבר אמרנו אחרי 3 שנים הצמיג מאבד ממצוינותו. שנית, אם הצמיג בן שנתיים ומעלה ולא נמכר יתכן שהוא פגום, ייתכן שהוא סוג ב', ייתכן שהוגנב לישראל במכולה מתחת לצמיגים טריים מבלי ששלטונות המכס יבחינו בכך (והיו דברים מעולם). בקיצור אל תתפתו לקנות צמיג ישן!!!

הבשורה הפחות טובה לגבי צמיגים – אין תקן המונע את מכירתם גם בהגיעם לגיל שיבה!!!

לעומת זאת, ישנה תקנה אחרת של אגף הרישוי במשרד התחבורה, המחייבת את העולים החדשים שבין הצמיגים להגיע הנה, בשערי ארץ זבת חלב ודבש, כשהם צעירים ורעננים. לפחות זאת. וכך אומרת התקנה (מעובד בלשוני): צמיג המגיע לארץ כשהוא מורכב על גלגלי רכב היצרן אל לו לעבור את גיל 18 החודשים. "צמיגי גל שני" (צמיגים הנמכרים לצרכנים בפנצ'ריות ומקומות אחרים) אל להם, בהגיעם לארץ הקודש, לעבור את גיל 10 החודשים. נחמה פורתא.

ומה בדבר מגבלת גיל כוללת? מה בדבר איסור מכירת צמיגים בעוברם גיל מסוים ?יוק (למעט חברות הרכב GM וFORD שהחל משנת 2005 ממליצות בספרי הנהג של מכוניותיהם – לא להשתמש בצמיגים אחרי שחגגו 6 שנים).

וכאן המקום לשאלה – מדוע אין תאריך תפוגה על הצמיג – כמו על דבק, מזון ותרופות?

על פניו זה נראה כדאי לחברות הצמיגים. תקנה כזאת הרי תגדיל את מעגל רכישת הצמיגים. תארו לכם שחברות הצמיגים היו רושמות על צמיגי הכביש שלהן תאריך תפוגה שהוא 18 חודש מיום הלידה, או לחילופין – החלף בתום 40 אלף ק"מ. טוב להן לא? אז זהו שלא בדיוק.

בניגוד לדבק, מזון ותרופות – שלצרכן הממושמע, המקפיד על נוהלי אחסון מומלצים, אין כל השפעה על אורך חיי המדף שלהן – בצמיגים ישנה לצרכן השפעה בולטת על תוחלת חיי הצמיג. רוצה לומר – יש מישהו שיכול לנסוע 3 שנים עם אותם צמיגים והם יעניקו לו תמורה מצויינת במגוון יחסי הגומלין בינם ובין הרכב.

ויש צרכן אחר – שהוא שורש הבעייה של חברות הרכב – שכעבור 6 חודשים בלבד, בגין נהיגה ספורטיבית/אגרסיבית יביא את הצמיג לסוף חייו – סוליה שחוקה, דופן צד מחורצת, ואולי גם שלד פנימי, שאינו נראה לעין, המאיים להינתק מהמעטפת החיצונית ולגרום לקריסת הצמיג ופיצוצו. הבנתם לאיזה תביעות חברות הצמיגים תחשפנה על ידי הנהג או באי כוחו אחרי שצמיג כלשהו התפוצץ ברכבו, 6 חודשים בלבד חודשים אחרי רכישתו, תוך שהוא גורם לפציעתו/נכותו/מותו?

זאת בדיוק הסיבה בגללה מעדיפות יצרניות הצמיגים להטביע תאריך לידה בלבד. למה להן להסתבך?

צמיג ומהירות

קוד המהירות המוטבע על דופן הצמיג מופיע באותיות האלףבית הלועזי. קוד המהירות משתנה מאות לאות ב – 10 קמ"ש. הבעיה בקוד שאין בו אחידות ויש דילוג על אותיות כמו גם שלפתע מאי שם מופיעה לה האות H לציון מהירות גבוהה יותר מאות הנמוכה ממנה באלף בית הלועזי. למה? כולם ביחד-  "ככה".

אין ברירה צריך ללמוד את הטבלא.

כפי שהוזכר קודם לכן בשיטת הסימון האמריקאית – D.O.T  – אין חובה לסמן קוד מהירות. יצרני הצמיגים האמריקאים מחויבים רק בסימון הערת אזהרה לצמיגים שמהירותם מוגבלת למהירויות של 90 קמ"ש ומטה. אז איך תדעו בצמיג ממטבחו של הדוד סם לאיזו מהירות מיועד הצמיג? זו באמת בעיה. הדרך היחידה לברר זאת היא באמצעות חוברת הצמיגים של היצרן או ספריות האינטרנט.

צמיג שטח ללא קוד מהירות? מהירותו מוגבלת ל – 110 קמ"ש.

L = 120

M = 130

N = 140

P = 150

Q = 160

R = 170

S = 180

T = 190

U = 200

H = 210

האם לא ניתן לעבור את המהירות המקסימלית המותרת לצמיג?

רצוי שלא, לשם שמירת חיי הצמיג ובטיחות הנוסעים. עדיין, לכל צמיג קיימים מקדמי בטיחות – אחד החשובים שבהם הנו מקדם העומס. הנתון של המהירות המקסימלית המותרת הנו למעשה מהירות מקסימלית המותרת כאשר הרכב עמוס במשקל המקסימלי המותר לו. במידה ונוסעים במשקל נמוך מהמקסימלי (המצב הכמעט קבוע), מותר לנסוע על הצמיגים הנ"ל גם במהירויות גבוהות יותר.

אתם וקוד המהירות

אז מה קונים? את הצמיג שיודע להתגלגל במהירות המרבית של הרכב שלכם. ובכל זאת כדאי לקחת עוד נתון בחשבון – צמיג המתוכנן לנסוע במהירות 210 קמ"ש הוא בוודאות צמיג יותר בטיחותי מזה המתוכנן ל 120 קמ"ש – התנגדותו לפיתוח חום פנימי (והרסני) בין שכבותיו טובה יותר. עמידותו, כנגד  כוחות צד ועיוותים התוקפים את הצמיג בעת פניה – גבוהה יותר. לשיקולכם.

ועוד משהו – ישנה תקנת משרד התחבורה הקשורה בהתייחסות לקוד מהירות -  כל 4 הצמיגים חייבים להיות בקוד מהירות זהה.

מכאן – ברגע שהתקנתם 4 צמיגים בעלי קוד מהירות זהה הם יכולים לאחוז בכל קוד מהירות שהוא – גם כזה השונה מקוד המהירות המקורי.

כל זה טוב עד שנת 2005. החל משנת הדגם 2006 ואילך אסור להרכיב על מכוניות צמיגים עם קוד מהירות שונה מזה המקורי. רוצה לומר – כל ה-4 חייבים להיות זהים בקוד וגם זהים לקוד האורגינלי של צמיגי הרכב כפי שהגיעו לארץ מהיצרן.

פרקים נוספים בסדרה

הפרק הקודם: עולמם המופלא של הצמיגים/פרק ג' – איזה צמיג לקנות?
הפרק הבא: עולמם המופלא של הצמיגים/פרק ה' – עומסים. שיעור למתקדמים

תגיות:  

השאר את תגובתך