ידני או אוטומטי?

מעדיפים להחליף הילוכים או להתענג על שירת התיבה האוטומטית?

5644456456


מבוא

תשאלו היום נהג רכב שטח בישראל באיזו תיבת הילוכים מצויד רכבו. בדקו אצל  יבואני הרכב – כמה מרכבי השטח הנכנסים בשערי ישראל מצוידים בתיבה אוטומטית וכמה מהם בידנית. לכו לחזות בליגת "יונדאי אקסטרים", הציצו לקרבי הרכבים המשופרים של הטובים בנהגי ישראל -  איזו תיבה הילוכים מצאתם?

האם המהפך בהרגלי הצריכה של תיבות ההילוכים – שבעקבותיו התיבה האוטומטית שוכנת בשנת 2004 במרבית קרביהם של רכבי השטח בישראל – מוכיחה את ניצחונה בנוק-אאוט על פני התיבה הידנית, או שמא גם לזו עדיין נותרו כמה יתרונות להציע?

זכורה לי היטב הנסיעה הראשונה בסופה אוטומטית. השנה 1992, אולי גלאי ז"ל, אחד מכתבי הרכב המוכשרים ביותר שקמו במכורתנו הקטנה, ביקש ממני להתלוות אליו לבחינת הרכב החדש במשעולי מדבר יהודה. נסעתי. נדהמתי. בסיכומה של נסיעת המבחן נכתבה הכתבה וכותרתה פרוסה לרוחב שני עמודים: "אבירם מתאהב".

לא אלאה אתכם בשמותיהם של כל המי ומי בעולם רכבי השטח שהתקשרו אלי נדהמים, כועסים ומטיפי מוסר – "השתגעת, גיר אוטומטי בשטח? תשאיר אותו לזקנות ברכב פרטי". לא התווכחתי. כשהניחו לי לבסוף להשחיל משפט, בתוך היורה הרותחת של חרון אפם, אמרתי ככה, בשקט בשקט: "תיסעו עליו אחר כך תדברו" . הם נסעו, אחר כך הודו, נבוכים

"אוטומטי בשטח זה בעצם לא כל כך נורא". חלקם אפילו הודו, בלחש כמובן שלא ייתפסו בקלקלתם, ש"לתיבה האוטומטית יש לא מעט יתרונות על זו הידנית".

12 שנים חלפו מאז. עולם רכבי השטח בישראל עבר מהפך שככל הנראה אין לו אח ורע בשום מקום אחר בעולם. תשאלו היום נהג רכב שטח בישראל באיזו תיבת הילוכים מצויד רכבו. בדקו אצל  יבואני הרכב – כמה מרכבי השטח הנכנסים בשערי ישראל מצוידים בתיבה אוטומטית וכמה מהם בידנית. לכו לחזות בליגת "יונדאי אקסטרים", הציצו לקרבי הרכבים המשופרים של הטובים בנהגי ישראל -  איזו תיבה הילוכים מצאתם?

האם המהפך בהרגלי הצריכה של תיבות ההילוכים – שבעקבותיו התיבה האוטומטית שוכנת בשנת 2004 במרבית קרביהם של רכבי השטח בישראל – מוכיחה את ניצחונה בנוק-אאוט על פני התיבה הידנית, או שמא גם לזו עדיין נותרו כמה יתרונות להציע?

 

יתרונות התיבה האוטומטית

1. תיבה אוטומטית מפחיתה את מספר הפעולות הנדרשות מהנהג על מנת להוציא את הרכב לדרך, לשמרו בתנועה ולעצור אותו – מסתבר שזה יותר נוח, קל וידידותי לתפעל רכב "אוטומטי" החסר דוושת מצמד. רכב שגם ידית ההילוכים שלו משמשת בדרך כלל כקישוט בלתי שימושי. שגר ושכח. D ונוסעים.

2. ברכב בעל תיבה ידנית מוכרת תופעת הדממת מנוע בלתי רצונית… בחירת הילוך שגוי, גז בכמות לא מספקת, מכשול שהוא מעל או מעבר לכוחות הרכב ו…המנוע הדמים. ברכב המצויד בתיבה אוטומטית אין הדממת מנוע: לא באמצע פקק תנועה או יציאה מרמזור. גם לא בשיאה של עלייה בעייתית בשטח, צליחת בוץ טובעני, חציית אמבטיות חול, על מפתנה של מדרגה בירידה בעייתית, או בור נסתר במעבר מים. מכאן שעצם תכונת "אי הדממה" של רכב אוטומטי מעניקה לו יתרונות רבים בנהיגה/שטף נסיעה.

3. צירוף סעיפים 1-2 מביא אותנו למסקנה הבאה: מכיוון שהחלפת הילוכים בתיבה אוטומטית מתבצעת ללא מגע יד אדם היא לא נתונה למצבי רוח (הדממות), חלקה יותר, מהירה יותר, מדויקת יותר ובקיצור – "נכונה" יותר מאחותה הידנית. תיבה אוטומטית מייצרת  נסיעה חסרת "גמגומים", בכל קצב, בכל דרך. עם תיבה אוטומטית אין חובה להיות נהג מיומן, "חכם גדול" הבקיא בקושיה – "מתי ואיך בדיוק צריך להעלות/להוריד את ההילוך על מנת שהרכב ימשיך ויתקדם ו/או לא ידומם". כאמור-D ונוסעים.

דוגמאות והסברים לסעיף 3: נכון שתיבה הידנית מחייבת הורדת רגל מדוושת התאוצה כל אימת שנהג הרכב חפץ להחליף הילוך? אופס הלכה הזרימה. יתר על כן תיבה ידנית ממתינה בחיוך מרושע לטעויות נהג והן מתרחשות במוקדם או במאוחר – הכנסה להילוך שגוי, הילוך המסרב להיכנס למקומו, הילוך ששולב באיטיות מרגיזה. התוצאה? שבירת מומנטום. לב לבו של הקונצנזוס הדרוש לנהיגת שטח נכונה. אוטומטית? הרגל נשארת על הדוושה, לוחצת אותה, על פי הצורך ו…ההילוכים מתחלפים מעצמם, כבמטה קסם. יתר על כן, תזמון ההחלפה בתיבה האוטומטית לא מתאים לכם? יש חלופה. תיבה אוטומטית מעניקה את הטוב בכל העולמות – מאפשרת החלפת הילוכים, ללא מצמד כמובן, גם באמצעות ידית ההילוכים.

הלאה. את הביטוי המובהק ליתרון התיבה האוטומטית בשטח ניתן לבדוק מול שלוש קבוצות מכשולים: הראשונה, אלו הדורשים מהירות תקיפה, תוך כדי שמירה על מומנטום – טיפוס עליות ארוכות ודרדרתיות, צליחת חולות טובעניים, מעבר אמבטיות בוץ. תיבה ידנית בשטח כזה? יחסי גומלין לא מוצלחים בין מצמד ודוושת תאוצה עלולים, פעמים רבות, לשלוח את הגלגלים לסחרחרת ולהפסקת המומנטום. אמרנו מומנטום? – אמרנו תיבה אוטומטית. ללא הפרעות מצמד ובחירת הילוכים שגויה, עם יחסי גומלין פשוטים ומוגדרים. קלי קלות.  הקבוצה השנייה, מכשולים הדורשים נסיעה עקב בצד אגודל, לאט ככל האפשר – נסיעה בשטח מישורי, זרוע אבנים, המחייב זחילה למען שמור עצמות הנהג ומכלולי הרכב. לנסיעה כזו, בקצב הליכה, אין תחליף לתיבה האוטומטית – גז ברקס ואתם מחוץ לבעיה. תיבה ידנית ב"שטח טכני"? עבודת מצמד סיזיפית, עם "חצי קלאצ'". המצמד מקצר את תוחלת חייו, הרכב מתקשה לשמור על תנועה חלקה ואחידה. הקבוצה השלישית, עצירות מפחידות… מול מדרגת סלע, בעלייה תלולה כשהשמיים תלויים מעל. מול אותה מדרגה והפעם במהלך גלישת ירידה תלולה. לא נעים. מה נדרש מאתנו בתיבה ידנית בעלייה? שחרור בו זמני של בלם ומצמד ועבודה עם דוושת התאוצה. זה הכול. זה הכול? נהג שאינו מיומן בהעברת רגליים מדוושה לדוושה, נהג שאינו מיומן במינון נכון של עבודה עם מצמד, נהג שאינו מיומן במינון נכון של דוושת התאוצה – הרבה מיומנויות נדרשות כך מסתבר -  ימצא עצמו בצרה. צרורה. גלגלים יסתחררו, מצמדים ישרפו, כלי רכב ידרדרו ללא שליטה. לא קל.

מה נדרש מאיתנו מתיבה ידנית בירידה? שחרור בו זמני של בלם ומצמד וחזרה לבלמים מבלי להדמים את המנוע. קלי קלות. האומנם? אי שחרור דוושת מצמד בזמן (למען ישולב ההילוך ויאפשר את בלימת המנוע) יביא לגלישה מהירה, חסרת שליטה, של הרכב במדרון. שחרור דוושה נכון מלווה לא פעם, מטעמי פחד ורצון להאט למינימום את מהירות הרכב, בלחיצה חזקה מידי על דוושת הבלם. אופס המנוע הדמים עצמו לדעת. ככה לא בונים ירידה.

תיבה אוטומטית? הצחקתם אותה. בעלייה -  עזיבת דוושת הבלמים ובמקביל לחיצה על דוושת התאוצה (עבודה עם שתי רגליים). בירידה -  עזיבה איטית, על פי הצורך, של דוושת הבלמים והנה אתם כבר בדרך הנכונה. קלי קלות.

4. בעלייה מאוד בעייתית ניתן לשים את ההילוכים בתיבה האוטומטית במצב הפוך לכיוון התנועה ולשמר על ידי כך בלימה טובה אפילו יותר מכלי רכב עם תיבה ידנית !!

רוצים להאט עוד יותר? הוסיפו קצת גז!!! (שימו לב – שתי הפעולות הללו דורשות תרגול – בגין בעיות החלקה. כמו כן במורד ארוך תידרש עצירה של הרכב לצורך צינון המערכת. בקצרה ניתן לביצוע במקרי חירום בלבד למשך זמן/דרך מוגבלים ובתנאי שהנהג מיומן להפליא!!!).

5. ובדיוק כתוספת לכל האמור עד כה הרי לכם עוד קושייה שתישאל על ידי התיבה האוטומטית: "מה זה המצמד הזה לכם?" צודקת. המצמד, פריט בלעדי ברכבי תיבה ידנית, נוהג לצאת לגמלאות בעקבות שימוש שגוי – בעיקר בנהיגת חולות (וגם בבוץ ובנסיעה מאוד איטית בשטחים טכניים). שאלו את מי שכבר היה…

הלאה. בחלק מכלי הרכב – מישהו אמר Jeep ? -   יחידת המצמד נוהגת לסרס את עצמה כל אימת שהיא טבולה במעבר מים עמוקים. ומה עם הכבלים המפעילים אותה – אלה הנוטים להיקרע ברגע הכי לא מתאים…? תיבה אוטומטית?  לא שורפת מצמדים. אין לה כאלה.

6. לרכב בעל תיבה אוטומטית יש בדרך כלל יכולת גרירה גבוהה יותר משל עמיתו בעל התיבה הידנית.

7. ברכב בעל תיבה אוטומטית הסיכוי לבלאי בתיבה קטן יותר. התיבה פחות חשופה לטעויות אנוש.

8. ברכב בעל תיבה אוטומטית הסיכוי לבלאי במערכת העברת הכוח לגלגלים קטן יותר – הסיכוי לנזק בציריות, או בצלבים, גדול יותר ברכב בעל תיבה ידנית. מדוע? התיבה האוטומטית מעבירה את מומנט המנוע לכיוון הגלגלים ברכות יחסית – בלי מכות/קפיצות המגיעות למערכת העברת התנועה כאשר מדובר בתיבה ידנית (המתחברת/מתנתקת באמצעות מינונים לחיצה שונים ומשונים של כף רגלו של נהג הרכב…)..

9. תיבה אוטומטית – בשל אופי פעולתה -  יוצרת למעשה כעין קשת רחבה יותר של יחסי העברה. תופעה זו  טובה גם בהיבטי אחזקה -  יחסי העברה "אינסופיים" מאפשרים החלפת צמיגי הרכב לקטרים גדולים מהמקוריים, ללא צורך לשנות יחסי העברה בסרנים.

 

יתרונות התיבה הידנית

בתיבה ידנית , בוחר הנהג בהילוך בו ייסע, בעוד שבאוטומטית, התיבה "מחליטה". ברכב בעל תיבה ידנית הנהג יודע בכל רגע נתון באיזה הילוך הוא נמצא – הוא בוחר, הוא קובע בלעדית. בתיבה האוטומטית יש "ערפל קרב". לא תמיד הנהג יודע באיזה הילוך הוא נמצא – לא תמיד מצליח הנהג לנחש מתי ההילוך יעלה או ירד. שלושה תרחישים יצביעו על חיסרון השיטה האוטומטית:

1. נהיגה בכבישים מפותלים, הרריים. פעמים רבות רכב בעל התיבה האוטומטית אינו מצליח לשמור על מומנט מתאים לתנאי דרך מסוג זה. רוצה מומנט מתאים? זקוק להורדת הילוך. ידני? יוריד הילוך. אוטומטי? שבויים בקסמי האוטומציה ימתינו מרבית הנהגים לפתרונות קסם של התיבה. הם לא יגיעו (רוצים מומנט מתאים מהתיבה האוטומטית? אתם נדרשים להפעילה כתיבה ידנית. לא בדיוק הרגל מוטמע. אה …אפשר גם לנצל את הקיקדאון הכסחני. איכס).

2.  בניגוד לתנאי דרך הדורשים נסיעה עם דוושת תאוצה לחוצה (מישור,עלייה) הרי שבירידה דוושת התאוצה בדר"כ מחוץ למשחק. בתיבה אוטומטית גורם הדבר לנסיעה בירידה במצב D, עם הכי מעט בלימת מנוע וצורך בשימוש תכוף בבלמים (מי מבעלי הרכב האוטומטי זוכר שניתן להפעיל את התיבה גם באופן ידני?). תיבה ידנית? מוריד הילוך ונעזר בבלימת המנוע.

3. תיבה אוטומטית מגלה עצמאות רבה למדי. לא תמיד לטעמכם. בירידה למשל הייתם רוצים שהיא "תדע" לבד להוריד הילוכים, להקטין את מהירות הרכב. היא לא יודעת. אתם מחליטים להפעילה באופן ידני? בסדר גמור רק היו מודעים למגבלות: אם הסל"ד גבוה מידי התיבה תסרב לקבל את הצעתכם – למרות שהידית תיכנס למקומה לא תתבצע הורדת הילוך. אופס. וגם להיפך. אתם מתחילים להיעזר בבלמים במהלך הירידה. ממיר המומנט בתיבה אוטומטית מאפשר להגיע ליחסי העברה איטיים בתיבה – בתנאי שהמנוע נמצא בסל"ד גבוה. השימוש בבלמים מונע העלאת הסל"ד וכתוצאה ישירה מכך עלול שלא לאפשר כניסה ליחסי העברה נמוכים/איטיים. אופס פעם שנייה. 

4. ביצועי רכב בעל תיבה אוטומטית – בהיבטי מהירות סופית ותאוצה – פחות טובים משל עמיתו בעל התיבה הידנית ,"היודעת" להעביר כוח ביעילות רבה יותר, עם פחות הפסדים מרעותה האוטומטית (בתיבה אוטומטית כמות לא מבוטלת של כוח המנוע "מתבזבזת" בתהליך בנייה מתוכנן של החלקה, המתבצעת בתוך ממיר המומנט).

5. ביצועי רכב בעל תיבה אוטומטית – בהיבטי בלימת המנוע – החשובה כל כך בירידות בעייתיות – נחותים מול התיבה הידנית (באופן גס ניתן לומר שמצב הילוך ראשון LOW במרבית כלי הרכב האוטומטיים שווה ביחסי ההעברה שלו להילוך שני LOW בידני !!!). בלימת המנוע החלשה מחייבת שימוש תכוף ו/או לוחץ יותר על דוושת הבלמים שמשמעותה – סכנה בטיחותית מוגברת, בגין נעילת צמיגים והחלקה. במקרים קיצוניים ההפעלה הממושכת יותר של דוושת הבלמים עלולה להביא ל "כישלון" מערכת בלימה שהתחממה עד כדי הזדגגות רפידות הבלמים והפסקת תפקודן.

6. . ידועים מקרים בתיבה אוטומטית בהם תחת עומס, כשסל"ד המנוע מטפס וצורח, ההילוך "קופץ", בהתנדבות, להילוך גבוה יותר. ז"א, למרות שידית ההילוכים קבועה במקומה, במצב ההילוך הנמוך ביותר – ולמרות מחאות נמרצות מצד הנהג המבועת – ממיר המומנט מאפשר לתיבה להחליף להילוך גבוה יותר. וכך, כשאתם זקוקים למרב בלימת המנוע הרכב עלול לשעוט במורד במהירות גבוהה בהרבה מהמתוכננת.

7. חלוקת ריכוז. בתיבה ידנית תשומת הלב מתחלקת בין הכביש לתפעול המכני. באוטומטית משוחרר הנהג מתפעול ההילוכים. לכאורה יתרון גדול לאוטומטית.אולם יש הגורסים שדווקא השחרור הנ"ל מביא לאובדן ריכוז כללי בנעשה בכביש. ז"א הנטייה "לחלום" ברכב אוטומטי גבוהה יותר מאשר ברכב ידני.

8. על סעיף זה אין כל מחלוקת. עם תיבה אוטומטית פחות כיף לנהוג. הרבה נהגים יקבלו את חסרונותיה של התיבה הידנית בהבנה כל עוד היא משמרת עבורם תחושה בלעדית של שליטה. שליטה זה כיף. כיף מוטורי כמובן…

8. אי אפשר להתניע רכב אוטומטי בדחיפה או בגרירה. מכאן, אם רכב בעל תיבה אוטומטית לא מניע ובסביבתכם אין רכב אחר המסוגל לספק חיבור חשמלי בין מצברים. אופס אתם תקועים. יתר על כן, במידה ומערכת המתנע ברכב האוטומטי התקלקלה לא ניתן כלל להתניע אותו, גם  אם רכב אחר לצדכם – כאמור אי אפשר להתניע רכב אוטומטי בגרירה או בדחיפה.

9. צריך לגרור רכב אוטומטי עם מנוע שאינו פועל החוצה מהשטח? בחלק מכלי הרכב האוטומטיים אין מצב סרק (N ) בתיבת ההעברה. רכבים כאלו (טרופרים ואחרים) – ניתן לגרור למרחקים קצרים בלבד, תוך שמירה על מהירות נמוכה במיוחד- על מנת למנוע התחממות של התיבה האוטומטית – שלא מקבלת שימון – ונזק בלתי הפיך למכלוליה (כלי רכב בעלי תיבה ידנית מצוידים כולם במצב סרק בתיבת ההעברה. בנוסף לכך התיבה הידנית אינה מקבלת את השימון שלה ממשאבת שמן אלא מציר היציאה לכיוון הגלגלים – מה שמבטיח בכל מקרה שימון נאות למכלוליה).

10. רכב אוטומטי יקר יותר ברכישה.

11. באחזקה נכונה תיבה ידנית "שורדת" הרבה יותר זמן מרעותה האוטומטית (למעט הצורך בהחלפת מצמד בתיבה הידנית – פעולה המתרחשת בנהיגה נכונה אחת ל-150 אלף קילומטרים).

12. כשיש בלאי בתיבה האוטומטית הוא בדרך כלל "כואב" יותר לכיס. תיקוני ממסרה אוטומטית – עמוסת רכיבים אלקטרוניים ובקרת מחשב – יקרים בהרבה מאלו הנדרשים בשיפוץ תיבה ידנית. פעמים רבות כשל בתיבה אוטומטית אינו מותיר ברירה אלא להחליף את התיבה כולה כמכלול. ידנית? שיפוץ ונוסעים.

13. שמן התיבה האוטומטית נוטה להתחמם, בעיקר בעת נסיעה תחת עומס – מרבצי חולות ובוץ טובעניים, נסיעת "זחילה" בשטחים טכניים מרובי סלעים וכיו"ב. התחממותו פוגעת בתפקוד הממסרה ולעיתים מחייבת עצירת הרכב.

14. רכב בעל תיבה אוטומטית הנו זללן דלק גדול יותר מעמיתו בעל התיבה הידנית.

15. החניה בירידה במצב P (שלא בדרך הנכונה), עלולה לפעמים לתקוע את הרכב מבלי יכולת לשחרר את ידית ההילוכים.

16. תיבת הילוכים אוטומטית יכולה להפסיק פעולתה לפתע פתאום – תופעה נדירה עד מאוד בתיבה ידנית (שם בעיה בתיבה היא בדרך כלל "נעילת" המנגנון בהילוך מסוים – ולא הפסקת תפקוד מוחלטת).

 

"השבחה"

על מנת להתמודד עם חלק מהבעיות שהועלו בכתבה ניתן להשביח את תיבות ההעברה.

תיבה אוטומטית: הבעיה העיקרית של התיבה האוטומטית – התחממותה. זאת הסיבה  שההשבחה החשובה ביותר בתיבה האוטומטית, כזו הניתנת לביצוע זול יחסי ובזמן קצר, הנה הורדת טמפרטורת העבודה של שמן התיבה באמצעות הגדלת מצנן השמן ומיקומו רחוק ממצנן הקירור (מיקום סמוך למצנן הקירור משרה לתוכו חום). למשקיענים, מוצעת גם האפשרות להגדיל את עוקת שמן התיבה – פעולה שתתרום להקטנת טמפרטורת העבודה ובנוסף תאריך את תוחלת השמן. לסופר מקצוענים מוצעת האפשרות להחליף את התיבה כולה בתיבה משופרת שחלקיה עשויים באיכות גבוהה יותר: עמידות משופרת כנגד חום ובלאי אחר.

תיבה ידנית: הבעיה העיקרית של התיבה הידנית – כשל במנגנון המצמד. זאת הסיבה שההשבחה החשובה ביותר בתיבה הידנית, כזו הניתנת לביצוע זול יחסי ובזמן קצר היא החלפת דיסקות וקפיצי מצמד במשופרים – עשויים באיכות גבוהה יותר מהמקוריים –כאלו שיבצעו את ההצמדה והניתוק טוב יותר ויארכו את חיי המנגנון.

למשקיענים מוצעת אפשרות לקדיחת חורי מעבר פנימיים נוספים לשיפור זרימת השמן. ישנם מומחים הטוענים שתוספת שמן גיר תקטין את טמפרטורת העבודה של התיבה. וישנם גם כאלה הטוענים שחירוץ גלגלי השיניים של תיבת ההילוכים יעניק שימון טוב יותר.

סוג השמן חשוב מאוד לממסרה הידנית. עדיף שמן דליל יותר המותז ביתר קלות ומאפשר פיזור חום טוב יותר (יש מומחים הטוענים ששמן ממסרה אוטומטי טוב גם עבור תיבה ידנית כל עוד מדובר בחודשי החורף. בקיץ, לטענתם, מומלץ שמן תיבה סינתטי). גם בתיבה ידנית אפשר להוסיף מצנן שמן אך הדבר ידרוש שינויי מבנה בתיבת ההילוכים – קידוחים וכיו"ב.

 

 

 

 

 

3 תגובות ל ידני או אוטומטי?

  • נתן מלר  הגיב:

    קראתי ושוב קראתי ולא מסוגל להחליט.
    מתכוונים לנסוע בפרובנס בכבישים רוחב מטר עם תהום מהצד. הכיוון בדרך כלל כלפי מטה.
    הרכבים הם וואנים 9 נוסעים.
    האם ידני או אוטומטי+ידיות ידני.
    הנהגים עם רקע אוטומטי עם יכולת בידני.
    לא חשוב המחיר.
    תודה.

  • נתן מלר  הגיב:

    תודה על הכתבה.
    קראתי וחזרתי וקראתי ולא מסוגל להחליט, מבקש עזרה.
    מתכוונים לנסוע בפרובנס על כביש רוחב 1 מטר עם תהום מהצד. כיון בדרך כלל כלפי מטה.
    הרכבים הם וואנים 9 נוסעים.
    לקחת ידני או אוטומטי+ידיות ידני.
    לא חשוב המחיר.
    נהגים באוטומטי עם יכול נסיעה בידני.

    תודה
    נתן מלר
    054-7990798

  • יקי  הגיב:

    אני ממש מודה לך על הכתבה המקצועית הזו. למדתי ממנה הרבה

השאר את תגובתך