עדכונים לספר 'חפוז בשטח'

tp


מסלול מס' 1 – יער בן שמן 

תודה לקורא דוד רוזן על עדכונו מתאריך 24 לינואר 2009. וכך כותב לי דוד:

"להלן הצעתי לעדכון המסלול. עדכון זה מסדר את בעית אי ההתאמה בין ספור הדרך, המפה ורשימת ה נ.צ.

 מתברר שנקודה מס. 2 אינו במקום הנכון, הוא במקום של נקודה מס. 3 וכך הלאה כל שאר הנקודות. לכן ברשימת הנ.צ. יש להוסיף נקודה 2 חדשה בין נקודה מס. 1 לבין נקודה 2  (הישנה) : 1149670   /  144097   כל שאר ה נ.צ. מתקדמות במספרם: 2 נהיה 3, 3 נהיה 4 וכך הלה. סך הכל יש עכשיו 40 נקודות ברשימה.

עדיין נשארת בעיה אחת ללא פתרון:  בספור הדרך יש סך 39 נקודות ובמפה וברשימת הנקודות (המעודכנת) יש עכשיו 40 נקודות!!! בבדיקה שלי בשטח מצאתי שנקודה מס 32 היא נקודה חד משמעית בשטח ומתאימה למפה, לספור הדרך ול נ. צ. ברשימה. עד לנקודה זאת הכל פחות או יותר מתאים וברור. בהמשך נראה לי שבגלל שינוים בשטח יש חוסרי התאמה שלא מאפשרים לגלות באיזה מקום הלכה נקודה לאבוד. כיוון שהמשך המסלול עד הכביש הוא טריוויאלי ניתן להשאיר את המצב ללא שינוי. (לא קורה כל אסון אם לא עוברים בכל הנקודות, העיקר לא להתברבר.)

* * *

תודה לקורא אלי על עדכונו מתאריך 5/10/07

וכך כותב לי אלי:" המסלול מופיע תחת הציון קל בינוני; אכן כך היא רובה של הדרך. אבל לקראת נ.צ. 26 מה שמתואר בקלילות כ"גולשים דרך מדרגת סלע" הוא קטע הדרך הקשה ביותר שעברתי אי פעם. הינו על סף התהפכות, קיבלנו כמה מכות, צינור הפליטה התעקם ועוד. לא נכון ולא הוגן לתאר כך קטע זה ויש להזהיר מפניו. אני מבקש כי תעשה כך שכן זהו קטע שנועד למקצוענים והוא מסוכן ממש".

שתי הערות שלי לאלי: 1. השטח, כפי שאני כותב בכל המבואות לספרי הטיולים שלי, משתנה . אי לכך ייתכן שהמדרגה החריפה את שיפועיה. 2. האם ייתכן שהמדרגה נותרה כמות שהיא ואתה קצת פחות מנוסה בנהיגת שטח?

כך או כך העדכון, כפי שרואות עיניך, נכנס לאתר.

* * *

תודה לשמעון אגסי על עדכונו מתאריך 19/4/2006.

עמ' 49, בין נ.צ. 21 ונ.צ 22, מומלץ להוסיף שורה: 1.30 מזלג, מתעקלים ימינה בעלייה.

באותו עמוד, אחרי נ.צ. 23, ב- 0.40 אין צורך לעקוף את רחבת פסולת האורנים דרך שני שערי האורנים – השביל שחוצה את הרחבה פנוי וגלוי, ולכן מציע לשנות ל: 0.40 נפתחים לכעין רחבה עם פסולת אורנים, ממשיכים בשביל דרך הרחבה. נוסעים כל הזמן בירידה מתונה.

* * *

תודה לקורא סימון פטיטו על עדכונו מתאריך 5/3/2005

חידוד קל שבהחלט יעזור לשאר המטיילים – כך שמעון.

בעמוד 47 – נ.צ 16 לאחר האיפוס פונים שמאלה – עד כאן נכון. כ-20 מטר לאחר שפנינו שמאלה ישנו מזלג/מסעף – יש להישאר בזרוע השמאלית ולהמשיך בה עד שמגיעים לשורה הבאה שבספר (0.10 כעין צומת T עם שביל ראשי יותר…..)

* * *

אני מביא כאן את דבריו של ירון שריזלי, מהקוראים הנאמנים של ספרי. עדכון מתאריך 20/9/04

ככל הנראה בסיפור הדרך המקורי היו אמורים להיות 40 נ.צ. ואף במפה מסומנים 40 נ.צ. (עיין בעמ' 42) אלא שבסיפור הדרך נשמט אחד מהם ומופיעים רק 39 נ.צ.

אלא שבכך אין די, ומספרי הנ.צ. שבסיפור הדרך אינם תואמים את הרשימה שבעמ' 52 (להלן – "הרשימה") באופן כזה שהמספר הסידורי שברשימה מפגר במספר אחד מסיפור הדרך.  למשל, חירבת רגיב, נ.ט. 202 מופיעה בסיפור הדרך כנ.צ. 13 (עמ' 46) ואולם מס' הנ.צ. שלה (1146524, 145826) מופיע ברשימה כנ.צ. מס' 12 (כלומר כל נ.צ. ברשימה יש להוסיף לו 1 = "לדלגו" קדימה).  מאיפה הבעיה מתחילה, אין לי מושג, וגם עליה עליתי רק לאחר מריבות קשות עם הנווטת (בת זוגתי שתחיה) שהתחילה להשמיץ את הGPS שלי כי הוא שיכור שמפגר אחרי סיפור הדרך, ואני טענתי כי היא מפגרת בעצמה, וכנראה היא שיכורה, עד שהבננו כי שנינו צודקים וסיפור הדרך טועה (אינו מסונכרן עם הרשימה).

אגב כפי שציינתי, בסיפור הדרך חסר נ.צ. 40

לטיפולך, ולעדכון הקוראים.

מסלול מס' 2 – ים החולות 

תודה  לאיציק עזר על עדכונו מינואר 2005

ברשימת נ.צ למסלול ים החולות יש טעות בנ.צ 14 , בספרות השמאליות, "המזרחיות" (113173). איציק לא מסר מה צ"ל במקום הטעות. 

 

מסלול מס' 3 – מנס הרים לבר גיורא 

תודה לקורא אבנר עובדיה על מכתבו מתאריך 10 במאי 2014. וכך כותב לי אבנר:
היום נסעתי על פי ספרך חפוז בשטח מסלול מספר 3 מנס הרים לבר גיורא .כאמור המסלול היה כל הזמן במגמת ירידה.
יש לציין לדעתי שדרגת הקושי צריכה להיות רמה מספר 4 ולא מספר 2 עקב שינוי תנאי השטח מאז שנכתב הספר.הסלעים גבוהים והפניות חדות וחלק מהמסלול עם אדמת סחף שבו חלק מהמסלול התקצר עקב מפולת של אדמה .יש לציין שהנוף מדהים לכיוון מערב .בעמוד 73 שורה רביעית  קמ 2.45-3.2 נתקלתי בירידה שלא ניתנת לעבור וזאת עקב הגשמים האחרונים שהיו ביום חמישי האחרון חלק מהאדמה קרסה והמסלול נתקצר והירידה היא קשה במיוחד גם על ידי מכוון וגם עלי ידי העברה 4 על 4 וגם הפעלת דיפרנציאל הרכב כמעט התהפך עקב התלילות הגבוהה שנוצרה עקב חוסר אדמה וחוסר דרך מילוט כי בצד מערב קיים תהום .וצד מזרח קיים קיר סלע .גם לא היה ניתן לשים אבנים כי הבור הוא עמוק ולא ניתן לעבור מסלול זה בביטחה .לכן אם ניתן להזהיר את הקוראים לא לעבור דרך נתיב זה כי הוא מסוכן בעליל ובנוסף אם תוכל לתת דרך חלופית יותר בטוחה לנוהגים במסלול זה.שאר המסלול גם לא היה פשוט עקב תלילות מרובה ופניות חדות ועקב האבנים כך שניתן להחליק לתהום בגלל שהקרקע היא מלאה אבנים.

תודה לקורא ברוך פרל על עדכונו מתאריך 18 אוקטובר 2008

שכך כותב לי: "החלק השני (השביל הירוק העולה מכיוון זנוח מעל נחל המערה) במצב בינוני לג'יפונים רכים, אם לא מעבר לכך – חריץ עמוק וארוך בתחילת העלייה, כמה סלעים לא קטנים ודרדרת בינהם. נראה לי שנדרש נסיון והכרת גחון טובה מאד כדי לעלות ברכב רך ובלי LOW.

* * *

תודה לקורא שמעון ליאור על עדכונו מתאריך 28/9/07.

וכך כותב לי שמעון:

עמ' 73 לאחר השורה של 1.05, מומלץ להוסיף: 1.1 – מזלג, ממשיכים בזרוע השמאלית.

באותו עמ' 2.3 – מומלץ לעצור ולהתבונן לשמאל ומעט לאחור אל תחתית נחל דולב ולראות את הצוק המתרומם במרכז הנחל.

 

מסלול מס' 4 – מאשתאול לשורש 

תודה לקורא אבי מייקסנר על עדכונו מתאריך 1/10/2005

היום עשיתי את מסלול 4 מאשתאול לשורש עם ה-4runner שלי.

1. מסלול נחמד ומהנה במיוחד החל מה"מדרגה הזדונית" שלא היוותה בעיה בירידה מבוקרת משמאל ב- low-low.

2. סוף המסלול, ההגעה  לנק' 14 חסומה כך שאין גישה לכביש הגישה לשורש. לחלופין ניתן לחזור 200 מ' אחורה (מערבה) ולפנות שמאלה, בשביל באיכות טובה כ- 500 מטר ומגיעים לצומת T בו לוקחים שמאלה לעליה לצומת הגישה לשורש. היציאה לכביש היא ביו שני סלעים שמישהו טרח להסיט ע"מ לצאת לכביש.

* * *

תודה לקורא מוטי תל-אור, על עדכונו מתאריך 26/3/05.

על פי מוטי נפלה טעות בספרור נ.צ במסלול. נ.צ 1 עד 9 בסיפור הדרך צריכות להיות מוזזות ב 1 מול רשימת הנ.צ שבסוף הפרק. וכל כך למה?  כי נ.צ. 1 בסיפור הדרך (המופיעה ב"איך מגיעים לנקודת ההתחלה") לא קיימת כלל ברשימה!!! מכאן שנ.צ. 2 בסיפור הדרך היא נ.צ 1 ממקבץ הנקודות ("הרשימה") שבסוף המסלול. וכך הלאה עד נ.צ. 9 בסיפור הדרך שהיא בעצם נ.צ 8 ב"רשימה".

מנ.צ 9 הכל מסתדר.

* * *

תודה לקורא קלוד גז על עדכונו מתאריך 7/3/2005 .

על פי קלוד המדרגה "הזדונית" (ראו עמ' 87) אכן זדונית – גם לג'יפ גבוה. רצוי – כך קלוד – לרדת לאט מימין, עם הוספת כמה אבנים למניעת חבטות. ברגע הירידה גלגל אחורי שמאלי נשאר מעל הקרקע כ-50-70 ס"מ ורצוי לבקש מהנוסעים מאחור לרדת מהג'יפ לפני ירידת המדרגה על מנת לאפשר שווי משקל של האוטו.

והצעה מעניינת נוספת של קלוד – למעונינים בהארכת המסלול, המשך אפשרי – להתחבר למסלול 5'  "ממסילת ציון לצובה" בנ.צ. 12 שנמצא ממש קרוב לנקודת הסיום שלכם.

 

מסלול מס' 5 – ממסילת ציון לצובה 

תודה לטייל טל טרנר על עדכונו מתאריך 4/9/2005 שיעזור לכאלה שמתקשים בהתמודדות עם קטעים מעט בעייתיים.

וכך כותב לי טל:

"הירידה מנ.צ 12 היא לא רק חריצים ומדרגות קלים כפי שניתן להתרשם בספר, אלא מדובר על פי דעתי בירידה אתגרית.

ניתן לעקוף זאת כשבצומת שלפניה פונים להמשך נסיעה עם הסימון השחור".

* * *

תודה לטייל אלי עובדיה על עדכונו מתאריך 26/8/05

וכך כותב אלי: "נ.צ. 7 אינה במקומה. נ.צ  7 שנתנה בסיום הפרק היא למעשה נ.צ 3. ומכאן הסדר החדש לבעלי GPS צ"ל כדלקמן: נ.צ  7 הופכת ל-3, 3 הופכת ל-4, 4 הופכת ל-5, 5- הופכת ל-6, 6 הופכת ל-7 ומכאן ואילך על פי מה שכתוב.

* * *

תודה לטייל יובל סגל על עדכונו מ20/7/05.

במסלול הנ"ל בהערות לגבי סבך כתוב: <b>אין.</b> מסתבר שהצמחייה גדלה… ובהחלט שורטת. אפילו באופן רציני!!!   אגב "אנטי סקרטש" מגן נהדר מפני הסבך.

* * *

תודה לטייל קלוד גז על עדכונו ממאי 2005.

בעמוד 94 לאחר האיפוס של נצ 5. בספר כתוב "פונים שמאלה" ולמעשה אין לאן לנסוע שמאלה. צריך להשמיט את שתי המילים האלה ובהמשך הסיפור נכון.

 

מסלול מס' 6 – מנווה אילן לפארק איילון 

בעקבות העדכון של יואב ספיר (ראו למטה) יצאתי לבדוק "הכצעקתה". אומנם כן. עבודות התשתית לסלילת תוואי הרכבת החדש לירושלים שבשו את האפשרות לפנות ימינה אחרי נ.צ 10.

טרחתי, בדקתי ומצאתי, סיפור דרך חדש שיחבר אתכם לזה המקורי. הרי הוא לפניכם.

נ.צ 10. איפוס. פונים שמאלה. עם השילוט ת"א דרך כביש מס' 1.

נוסעים עם סימון שבילים שחור.

1.10 מזלג. זרוע שמאלית עם השחור והדרך הראשית.

1.30 מזלג. זרוע ימנית. עם השחור והראשית.

בחלוף 40 מ' מזלג/צומת T. עם הימנית ושילוט שער הגיא-כביש.

מכאן אתם עם סימון שבילים אדום.

1.50 חולפים ליד מבנה עתיק.

1.60 במפגש עם כביש היציאה מתחנת הדלק שער הגיא. איפוס.

פונים ימינה בכיוון כביש היציאה לת"א.

0.85 חולפים על פני עץ דקל מימין לדרך. לאט!!!!

בחלוף כ-50 מ' נוספים תאתרו מפתח במעקה הבטיחות שמימין. איפוס.

פונים ימינה לשביל.

מיד מתעקלים שמאלה ונוסעים במקביל לכביש מס' 1, שמתנהל משמאלכם.

0.35 יש כאן דרך שממשיכה ישר והיא סגורה עם שער. מתעקלים ימינה, מלווים בשילוט -פארק קנדה.

0.55 מתעקלים חזק שמאלה, מלווים בשילוט  – פארק קנדה.

0.80 יש כאן שביל ב-90 מעלות משמאל. ממשיכים ישר בעלייה מתונה.

0.90 צומת T בראש העלייה. איפוס.

פונים שמאלה.

בחלוף כ-70 מ' מסעף שבילים. לוקחים את הזרוע הימנית ביותר. מלווים בסימון אדום  ושילוט – מבוא חורון.

0.30 צומת T עם שביל שסימונו ירוק. פונים ימינה. מלווים שילוט – מבוא חורון.

0.80 כעין מזלג. עם השמאלית והשילוט – מבוא חורון.

1.10 צומת T בראש העלייה. ימינה עם השילוט – מבוא חורון.

1.80 צומת T בגמר הירידה. זה החיבור לשביל המקורי. גמר המעקף. איפוס.

פונים שמאלה עם השילוט – מבוא חורון.

0.95 יש כאן שביל שפונה ימינה ואחורה עם סימון שבילים אדום. זה נ.צ 11 מסיפור הדרך המקורי.

מכאן תתנהלו לפי סיפור הדרך המקורי, תוך התאמת מד המרחק הנדרשת בקטע הראשון.

* * *

תודה רבה לקורא יואב ספיר על עדכונו מתאריך 10 בספטמבר 2011. וכך כותב לי יואב: "עשינו היום את המסלול מספר חפוז בשטח מנווה אילן לפארק איילון. גילינו שמייד אחרי נצ 10 – כשמגיעים לשביל השחור ורוצים לפנות ימינה (צפונה) – המסלול חסום על ידי שער. כל האזור סגור עקב עבודות רכבת ישראל.

האפשרות היחידה היא לפנות שמאלה (דרומה) ולצאת לכיוון תחנת הדלק של שער הגיא. לצערנו, לא הצלחנו למצוא שביל עוקף שיאפשר תנועה צפונה או מערבה ונאלצנו להפסיק את המסלול".

* * *

תודה רבה לקוראים ירון טיילור ואילן הדר על עדכונם מתאריך 12/5/2006.

וכך הם כותבים: המסלול מעודכן, נכון ונוח לניווט. להבדיל מדבריו של חזי שדה מדצמבר 04 הדרך ברמת קושי בינוני, כמצויין בספר, ומותאמת לכבישטח. נסענו עם רכבים סטנדרטים כגון ויטרה וסורנטו ללא קושי, כמות הסבך מינימלית ביותר,

מסלול מהנה ביותר ותפור נכון. בין נ.צ 11 לנ.צ 12, בשלב הגלישה לכיוון האגם ישנה עליה נחמדה, מעט לפני התל -
מומלץ למי שרוצה לעלות לתצפית נוף קצרה ולרדת בחזרה להמשך הדרך.

* * *

תודה רבה לקורא צחי שכנר על עדכונו מתאריך 6/11/04.

בתחילת המסלול, בקצה החניון, נראה כאילו ויש שער מוגף. הוא לא. ניתן לפתוח אותו.

* * *

תודה לקורא חזי שדה על עדכונו מתאריך 1/12/04. חזי עשה את המסלול עם רכב שטח מסוג מרצדס ML. אני מביא את הדברים בשם אומרם:

"בספר אתה מציין עבירות קשה עד בינונית בגלל החלק בו יורדים ועולים מנחל יתלה. החלטתי לדלג על קטע זה ולהמשיך ישר לירידות לכיוון פארק איילון. כמון כן הינך מציין כי שאר המסלול, מלבד החלק שציינתי, הינו בעל עבירות נוחה וללא בעיות מיוחדות. ברצוני להפנות את תשומת ליבך כי לא כך הדבר. קטע המסלול שבו גולשים עד לכביש הכורכר המוביל לאגם הינו דיי קשה, סילעי ויש להישמר מאוד מפגיעות גחון. שיפרתי נקודות מסויימות ע"י אבנים שבסביבה אך עדיין המצב בכלל לא קל. כמו כן ישנו סבך בדרך זו. יש לציין שאת המסלול עשיתי עוד בטרם הגשמים החלו. מיותר לציין כי לא הייתי מבצע מסלול בעל עבירות זו עם גי'פ מסוג זה."

 

מסלול מס' 7 – ממנזר לטרון לשער הגיא 

תודה רבה לקורא ירון טיילור על עדכונו מתאריך 30/8/2006

לטענת ירון כדאי להכין את הקוראים לכך שלגבי חלקם המסלול יהיה בוודאי ברמת קושי קל-בינוני ולא כפי שכתוב ולו רק בגלל הדרך הטרשית המובילה למדרגת האבן והמדרגה עצמה.

כמו כן בעמ' 119 כתוב "כעבור 30 מ' מצרפים דרך שמגיעה משמאל, מאחור". למי שהנוסח לא לגמרי ברור אני מוסיף "ממשיכים ישר".

 

מסלול מס' 8 – הר חורשן

שלום ידידיי,

בהמשך לעדכונו של הטייל והקורא אבנר עובדיה יצאתי היום, שבת 15 באוקטובר 2011, על מנת לבדוק "הכצעקתה" (ראו את עדכונו של אבנר בפסקה מתחת).

האיש צודק. אומנם ירדתי את הירידה אבל אין ספק שהייתי חייב להיות במיטבי, ובשיא הדריכות, על מנת לא להיכנס באמת לשוליים השחורים של הסטטיסטיקה.

מה עושים? מעקף. הרי הוא לפניכם.

עמ' 136 ראש העמוד. נ.צ 15.  ממשיכים ישר בירידה.

תוך כ- 70 מ' מזלג. לוקחים את הזרוע השמאלית.

בחלוף כ- 50 מ' נוספים מפגש עם השביל שבו כבר הייתם היום. איפוס. פונים שמאלה.

0.10 צומת T עם שביל ראשי ושביל ישראל. פונים ימינה.

0.35 חולפים מתחת לקו מתח גבוה.

0.45 צומת T. מפגש עם שביל ראשי. פונים ימינה (שביל ישראל פונה כאן שמאלה).

0.90 יש כאן פנייה שמאלה בסיומה של חורשת/כרם זיתים. איפוס פונים שמאלה. זהו נ.צ מס' 19. מכאן לפי סיפור הדרך שבספר.

בהצלחה. אבירם.

* * *

חשוב ביותר! תודה למטייל אבנר עובדיה על עדכונו מתאריך 3 בספטמבר 2011. וכך כותב אבנר – "הנני טייל ג'יפים ותיק ומשתמש רק בספרי טיוליך אפשר לומר שאני הגורו של מסלולי טיוליך וזאת משום שרואים את האחריות והרצינות בעריכת הספרים שלך. לצערי הרב אתמול הייתי אולי חלק מהסטטיסטיקה שבו הייתי עוד קורבן שנסע בהר חורשן המאיים .

לקחתי את מסלולך מספר חפוז בשטח מסלול מספר 8 .  הכל הלך לפי ההדרכה עד שהגעתי לקראת סוף המסלול בעמוד 136 שורה רביעית לגבי הירידה התלולה שמוזכרת בספרך. ירדתי ראשון עם רכב מסוג סוזוקי ויטארה שנת 94 גיר רגיל. הלכתי לפי הכללים שלך בספר שלך של חילוצים להוריד להילוך כח והילוך ראשון והתחלתי לרדת את הירידה הזו באמצע הירידה הרכב התחיל להחליק ולהדרדר וכמעט התהפך מזלי שהייתי לבד ברכב אילו לידי היה אדם נוסף סביר להניח שהרכב היה מתהפך עקב משקל בצד ימין של הרכב נעצר לרוחב הדרך כך שצד ימין היה קיר חול וצד שמאל היה שיחים ראשית לא איבדתי את העשתונות ובצורה מבוקרת נסעתי רוורס אחורה קדימה בעוד שפגעתי פנס ימני אחורי ימני ולו רק שאצא ממצב זה. וכך יצאתי ממצב קריטי זה. אבקשך בכל לשון של בקשה להזהיר הן באתר והן בכל פרסום אפשרי שלך לא לנסוע בנתיב ירידה זה וזאת משום שהוא סכנת נפשות האדמה היא גירית חולית שמחליקה מאוד ותלולה מאוד והשביל צר ומחורץ מאוד עקב הגשמים.

כמובן אם יזדמן לי מצב זה אקשור את עצמי לרכב אחר מלמעלה עם כבל שיווסת את הירידה שלי ולא מה שקרה במקרה הזה .אפשר לומר שאני חי היום בנס".

(בקרוב אהיה שם ואבדוק הכצעקתה. בינתיים ראו הוזהרתם. א.ב)

* * *

תודה רבה לטייל דרור גרתי על עדכונו מתאריך 5 בספטמבר 2009. וכך כותב לי דרור: " עדכון 1 – כבר אין את הגדר שאחד ממטיילך (אהוד גזית) ציין סביב נ"צ 11 – ניתן לעשות את המסלול ללא בעיה.

עדכון 2 – הופיעו ברחבי האזור קוביות בטון עם אזהרה מפחידה – "סכנה. אין להיכנס לשטח, שטח אש" (ללא ציון ימים/זמנים). אנחנו נכנסנו בשבת ולא הייתה בעיה.

* * *

תודה רבה לטייל והקורא אהוד גזית על הערותיו הארותיו.

וכך כותב לי אהוד: נראה שנפלה טעות ב-נ.צ. של חלק או כל הנקודות ממס. 10 עד 19. כשמעלים את הנ.צ. למפה הן לא מתאימות למפה שלך, וגם לשטח. נוסף לכך בסיפור הדרך היו חסרים מספר צמתים ומנעי בקר שבלבלו אותנו. החמור מכל: אחרי נקודה 11 (במפה) נתקלנו בגדר תלתלית שנראתה חדשה, שמנעה כל אפשרות לעבור. מאחריה היה כרם גפנים, חדש גם הוא. ניסיון לעקוף את המקום נכשל, והתברברנו לגמרי. צריך לבחון את השטח ולעדכן.

יש לי כמה תשובות לאהוד: לגבי הטעויות בנ.צ נמצא את הזמן לעדכן. ד"א שוב ושוב אני מזכיר שמי שיסתמך רק על GPS סופו שזה מה שיקרה לו. קודם כל סיפור הדרך.

בהקשר זה של סיפור הדרך שוב ושוב אני אומר <u>שהסיפור איננו סרט</u> יש דברים שמקבלים ביטוי ואחרים שלא. ומכאן שלא כל מנע בקר וצומת יקבלו ביטוי בסיפור הדרך.

לגבי ההערה הנוגעת לגדר התלתלית – זה קורה וזה ימשיך ויקרה בשטח (וגם על זה אני כותב במבוא לספרי). מה עושים?מאלתרים, עד שמתחברים להמשכו של סיפור הדרך. נכון, זה דורש קצת אורינטציה של שטח (אישית או באמצעות חבר שנמצא אתכם בטיול) ו…כן גם את זה אני חוזר ומדגיש בכל המבואות לספרי – השטח משתנה וצריכים להיות ערוכים לכך.

כל טוב,

אבירם

מסלול מס' 9 – מג'וערה למשמר העמק 

תודה רבה לקורא חן ארד על עדכונו מפברואר 2009.

וכך כותב לי חן: "עמוד 148 למעלה – 1.35 – הפניה שמאלה דרך שער בקר עדיין חסומה  -שער עם  מנעול (הופיע בעדכון קודם). הדרך הקלה לצאת – להמשיך ישר במורד הדרך ולהתחבר לכביש משמר העמק – ג'וערה".

* * *

תודה רבה לקורא שרגא וקסלר על העדכון מתאריך 16/12/2007עמוד 143 כתוב: נוסעים בכביש מס' 65 פורידיס-יוקנעם…

צ"ל כביש מס' 70.

בעמוד 148 באמצע כתוב: 0.85 ממש ליד עץ תמר בודד מאתרים מפתח בגדר…

ולמי שלא הבין מדובר על פתח בגדר בין שני עמודי ברזל עגולים ועבים(לא צריך לחפש מפתח על מנת לפתוח איזה שער נעלם…).

* * *

תודה לקורא דדי לנסקי על עדכונו מתאריך 7/12/07

בסוף המסלול הגישה לכביש חסומה על ידי שער נעול! עשינו אחורה פנה ויצאנו לכביש 6953 בנ.צ:163100, 1224100

* * *

תודה לקורא שלום רוזנבלט על עדכונו מתאריך 5/10/2004.

בעמ' 146 בקריאת המרחק המשוייכת לנ.צ 18 צ"ל כמובן 2.25 ולא כפי שכתוב.

תודה לטייל גיא גלבוייז על עדכונו מתאריך 24/12/04.

במסלול הנ"ל, בתיאור איך להגיע לנקודת ההתחלה, נפלה טעות בכיוונים. צ"ל 0.95  מימין כביש הגישה לבסיס הגדנ"ע ג'וערה ולא כפי שכתוב (שמאלה). ואני שואל אתכם: מה לכל הרוחות יהיה עם הדיסלקטיות הזאת שלי? אבירם.

 

מסלול מס' 10 – מהיוגב למגידו    

תודה למשה פ. על העדכון האחרון:

היום 20.01.07 ערכנו את המסלול והתעלה המוזכרת אצל דר' אליה ון-דאם כבר סודרה. אפשר לעשות את המסלול כמו שהוא כתוב בספר!!!

* * *

תודה לדר' אליה ון-דאם על עדכונו מתאריך 15/4/2006

"היום ערכתי את המסלול מהיוגב למגידו. הקטע מנקודה 30 לנקודה 31 קשה עד בלתי אפשרי למעבר.גשמי החורף חרצו תעלה בעומק עד 2 מטר והרסו לחלוטין את הטוואי.

בנקודה 30 יש להמשיך ישר (דרומה) ובעיקול שחוצה את הנחל לפנות שמאלה במקביל לערוץ הקיני (לכוון צפון מזרח) ולהמשיך עד למפגש מחודש עם נקודה 31 (סך הכל כקילומטר אחד) ומשם להמשיך כרגיל. גם בהמשך לאורך הערוץ יש נזק לשביל מהגשמים אך הדרך עבירה".

* * *

עדכון עצמי שלי מתאריך 14/9/2005.

עמ' 160 – בראש העמוד צ"ל כתוב: "ממשיכים בזרוע הימנית שבין השתים שממשיכות ישר".

ובאותו עמוד בתחתיתו כתוב פעמיים 0.70. התעלמו מהפעם השניה. היא נכנסה בטעות הקלדה לספר. התייחסו אם כן רק

ל:"0.70 חולפים במפתח של גדר בקר" וגו'.

 

מסלול מס' 12 – מכרם מהר"ל לעמיקם  

תודה לטייל חן ארד על עדכונו מתאריך 8 ביוני 2012. וכך כותב לי חן: "שבתי למסלול 12 בספר חפוז בשטח.

הסתדרתי עם העדכון מצויין, אבל עם הירידה המתוארת בעמוד 183 כ"לא ממש בעייתית" – ממש לא, עד כדי סכנת נפשות!! תחילתה עברה בסדר, עם מכוון קרקעי.
מהשלב השני (0.85) – ירדתי ברגל ועליתי חזרה והחלטתי פשוט לוותר. השנים שחלפו או הרכבים היורדים \ עולים לא עשו טוב עם הירידה ומבחינתי היא לא רלוונטית בעליל.
למזלי ניתן לפנות ימינה בפניה אותה אתה מתאר (נ.צ.14). אחרי זמן מה מגיעים לצומת – פונים שמאלה ולמטה (חזק שמאלה) ואחרי 3 דקות מגיעים לתחתית הירידה, 1.00 (מנע בקר) ומשתלבים חזרה במסלול. אני מציע לפחות לתת לאלו המתקשים \ חוששים מהירידה את החלופה בה נסעתי. ממשיך להנות מלטייל עם ספריך".

* * *

תודה לטייל ניר גורן על עדכונו מתאריך 12 ביוני 2010. וכך כותב לי ניר: " מומלץ לציין שתחילת דרך העפר הנה מהפינה הימנית של חניון בית הבד". תודה ניר.

* * *

תודה לטייל והקורא שמעון ליאור על עדכונו מתאריך 5 בדצמבר 2009 וכך כותב שמעון:" עמ' 183, נ.צ. 14 – החצי השני של הירידה – בהחלט לא מומלץ לטוסונים ודומיהם!!! (לידיעתכם, אפשר לאלתר מעקף:  בנ.צ 14 פונים ימינה, נוסעים בין עצי היער , מצטרפים לדרך שמגיעה מימין, ממשיכים עוד מספר מטרים קדימה וגולשים שמאלה בירידה. אחרי כמה מאות מטרים תמצאו את עצמכם בתחתית הירידה שמנעתם מעצמכם. א. ב)

עמ' 184 בשורה המתחילה ב- 0.95 מזלג – שער הבקר בזרוע הימנית היה נעול, השתמשתי בעדכון מהאתר – לפנות שמאלה ולהמשיך לאורך הגדר עד לכניסה למושב עמיקם.

* * *

עדכון שלי מתאריך 9 לספטמבר 2008.

ובכן הרמתי את הכפפה של הקורא חן ארד ויצאתי לשטח.

אמת ויציב ב0.25 נוספו דרכים למכביר ואין ספק שניתן להתבלבל.

כך או כך אני חוזר טיפה אחורה ומעדכן מ1.05 נ.צ 12 בראש עמוד 183.

צומת ה-T עשויה היום להיראות כמו צומת.

פונים שמאלה. אחרי 10 מ' באמת יש מזלג כאשר הזרוע השמאלית גולשת בתלילות מטה. ממשיכים ישר בזרוע הימנית.

0.25 מסעף דרכים. מתעקלים קלות שמאלה ונוסעים מעל שרידי שלולית בוצית שתלמיה נראים היטב גם  בקיץ (חורף? שלולית גדולה ששומר נפשו ירחק מטביעה בה).

0.35 אתם בקצה השלולית/שרידי שלולית ומזהים שביל הפונה שמאלה ב-90 מעלות. ממשיכים ישר ב"שער" שבין עצי האורן.

0.40 יש כאן ירידה שמאלה. ממשיכים ישר.

0.55 יש כאן ירידה שמאלה. ממשיכים בתנועה עם קו הגובה, תוך התעקלות קלה ימינה.

0.65 הירידה הסלעית משמאל (כמו בסיפור הדרך בספר).

* * *

תודה לקורא והטייל חן ארד על עדכונו מתאריך 31 לאוגוסט 2008עמוד 183, ראש העמוד, אחרי 0.25 "בחורף יש כאן תמיד ביצה גדולה"….

את ההמשך בשום פנים ואופן לא הצלחנו לאתר בבטחון.

ניסינו 4 חלופות שונות (הלוך ושוב) של ה – 400 מטר הנוספים עד ל"ירידה המסולעת" ולא הצלחנו לאתר אותה באופן חד משמעי. כיוון שהשטח צופן בחובו מעלות ומורדות קשים ביותר, העדפנו (שוב, לצערנו הרב) לשוב על עקבותינו לבת שלמה ולוותר על המשך המסלול. איני יכול לתת עדכון או תיקון כיון שאיני יודע איך ממשיכים בדרך לנקודה הבאה.

אני יכול רק להמליץ לעדכן או לפרט פירוט נוסף את התיאור או להוסיף תמונה מתאימה שתסייע לאחרים להגיע למקום הנכון.

* * *

עדכון שלי מאוגוסט 2008. השער של בת שלמה פתוח בשבתות. ככל הנראה אנשי המושב קבלו צו מניעה שהכריח אותם להשאירו פתוח. לידיעתכם. אבירם.

* * *

תודה לטייל והחבר אודי גזית על עדכונו מתאריך 26/2/2007

וכך כותב לי אודי: "הבהרה לעדכון האחרון של עינת שנהב -
המחסום הוא לפני הרפת של בת שלמה החדשה, אחרי נ.צ. 6, לפני צומת T. יש כרגע אפשרות לעקוף את המחסום מימין אבל רק עם ג'יפ קטן.

* * *

תודה לטיילת עינת שנהב על עדכונה מתאריך 1/2/2007

במסלול מכרם מהר"ל לעמיקם מגיע הרגע שצריך לעבור דרך בתי המושבה בת שלמה. אופס. בשבת השער שם נעול וצריך לפנות מזרחה בשטח עד צומת אליקים…

* * *

הטייל אפרים צ'יזיק כותב לי בתאריך 23/7/05 ומתייחס למכתתבו של גיא (המופיע למטה בהמשך).

"היום עשינו את מסלול מס' 12 של "חפוז בשטח" וקראנו לפני את העדכון, כולל ההפחדה מהירידה. תוכל לעדכן, שמדובר בירידה קלילה, גם לכלי רכב שאינם "אימת השטח". ג'ימי וספורטאז', ירדו בקלילות ובקלות, במהירות אפילו. נראה שההערה באה מחוסר ניסיון של אותו מעיר, ומעט מיותרת.

* * *

תודה לטייל גיא גלבוייז על עדכונו מתאריך 22/11/04.

"ביום שבת האחרון ביקרנו במסלול מכרם מהר"ל לעמיקם, ברשותי יונדאי טוסון (שהוא לא ממש ג'יפ יש לומר)

בירידה הרצינית מהר חורשן לכיוון הישורת לעמיקם רשמת בספר כי הירידה לא ממש "בעייתית", אז זה הוא שכן!!! אפילו שועלי שטח שנסעו בקינגים עם שלל נעילות לא הצליחו לרדת ממש בשלום המקום סכנת נפשות". עד כאן דברי גיא.

לטעמי יש כאן קצת הפרזה אבל בהחלט ייתכן שנהגים לא מנוסים – למה לכל הרוחות אתם לא באים לעשות השתלמויות נהיגת שטח? – ימצאו עצמם בבעיה מסויימת מכיוון שאינם יודעים לבחור את הנתיב הנכון ו/או למתן מדרגה סוררת. אבירם.

* * *

תודה לטייל והקורא זיו ברק על עדכונו מתאריך 14/4/2006

"עשינו היום את מסלול 12 מתוך חפוז בשטח 1 – כרם מהר"ל לעמיקם. עדכון לגבי המזלג אחרי נ.צ 16 "0.95 מזלג לוקחים זרוע ימנית" – הזרוע הימנית חסומה בגדר ומנע הבקר הורם לגובה כדי לחסום את הציר. עקפנו בזרוע השמאלית לאורך הגדר עד לכניסה לעמיקם".

 

 מסלול מס' 14 – ממאיר שפיה לכרם מהר"ל   

תודה לטייל והקורא חן ארד על עדכונו מתאריך 31 באוגוסט 2012 וכך כותב לי חן:

אחרי נ.צ. 7, 1.6 : זהו בעצם T עם שביל המצטרף מימין (עוקף מימין את הרחבה הגדולה). פונים בו שמאלה, עוברים אחרי מס' מטרים  ב"מנע בקר" ומיד לאחריו עוזבים את השביל הראשי ופונים ימינה – לשביל פחות ראשי העובר בין גדר הבקר לעץ ומתחיל לגלוש במורד.

אחרי נ.צ. 11, אחרי 0.35 – יש מימין ספסל  ולוח זיכרון לבחורה בשם מירב  עם קטע שיר של זאב נחמה. מקום נהדר לעצירה (צל \ נוף וספסל…).

המשך המסלול, אחרי נ.צ. 13 (פניה ימינה מכביש הגישה למושב עופר): אחרי כ – 50 מ' השביל חסום בסלע + מס' אבנים גדולות (לא ברור למה). אני ושותפי הצלחנו להזיז מעט את הסלע ובפתח הצר מאד לעבור (אנו נוהג בסוזוקי ג'ימני…….). אחרים עם רכב רחב יותר לא יעברו.

אחרי נ.צ. 14 – ה"כעין מזלג" הוא ב 0.95 ולא 1.05. השביל הראשי ממשיך ישר, עלינו לבחור בזרוע השמאלית (או לפנות שמאלה) לשביל משני! מי שישגה וימשיך בימני הראשי לא ימצא כעבור 100 מ' מזלג נוסף ואם ימשיך ישר ישגה גם הלאה.

הערה נוספת – איני זוכר בדיוק היכן  (בין נ.צ. 13 ל 15 ) השביל עובר במרבץ בקר חדש –  בצמוד למכלאה  בנויה לעגלים. בחורף או אחרי גשם  תהיה פה ביצה לא עבירה!!

אחרי נ.צ. 17, אחרי 1.35 – מזיכרוני בחורף או אחרי גשם יש כאן בוץ רב.

* * *

תודה לטייל והקורא טל חסיד על עדכונו מ-20 לאפריל 2011.

וכך כותב לי טל: "ברצוני לעדכן על שלושה שערי גדר ממש בתחילת המסלול (כמה מאות מטרים ראשונים של המסלול). שערי גדר אלו משמשים למניעת מעבר בקר וניתנים לפרוק והרכבה מהירה, על המטיילים לרדת מהרכב לשחרר את שער הגדר להשכיבו לצד הדרך לעבור את השער עם כלי  הרכב לעצור ולהחזיר את השער למקומו כמובן. השערים עשויים חוטי תיל ולכן יש לבצע את הפעולה בזהירות ולהימנע מפציעה. מומלץ להיעזר באדם נוסף לביצוע המשימה.

חבל להפסיד את תחילת המסלול בגלל שערים אלו.

כמה מאות מטרים מתחילת נ.צ 13 תוואי הדרך מעט מטושטש כתוצאה מעשבייה גבוהה שצמחה במקום וניראה כאילו הגענו למבוי סתום. תוואי הדרך חבוי תחת העשבייה, ניתן לבצע בדיקה רגלית של הדרך ואז להתקדם באיטיות עם הרכב".

* * *

תודה רבה לטייל חיים לייב על עדכונו מתאריך 9 בנובמבר 2009

 "המסלול פתוח למעבר – מאוד נהנתי!"

* * *

תודה לקורא שמוליק על עדכונו מתאריך 10 למאי 2009. וכך כותב לי שמוליק: " כ-200 מ' אחרי תחילת המסלול  ישנה גדר על רוחב השביל ולא ניתן להמשיך". אם שמוליק מדייק זה אומר שכרגע לא ניתן לעשות את המסלול הנ"ל וצריך למצוא דרך חלופית להתחבר אליו (אבירם).

* * *

תודה לטייל רמי אבטליון על עדכונו מתאריך 16/12/2006 וכך כותב לי רמי: "במהלך הטיול נתקלתי בשתי בעיות :

1) באזור נ.צ. 7 חרשו את הרחבה שסביב העץ האלון וחרשו גם את השביל , ובצפון הרחבה הקימו גדר. אני נסעתי בדרך שנמצאת מימין – מזרח לרחבה. בצפון הרחבה יש שתי דרכים שהנכונה היא הימנית – המזרחית .

2) בין נ.צ. 13 לנ.צ. 14 יש מרבץ בקר שאחריו יש מזלג שאינו מוזכר בספר, אני הימרתי על הזרוע הימנית וזה היה הדרך .

הערה אליך רמי ידידי – למה כבודו לא קורא את העדכונים למסלול טרם יציאתו לשטח?… ראה את העדכון של מנחם יניב.

* * *

תודה לקורא מנחם יניב מחיפה על עדכונו מתאריך 17/6/2005

וכך כותב לי מנחם:

"בעמוד 205, לפני נ.צ 14 רשום:

0.90 חולפים באזור של מרבץ בקר ומספר עצי זית.

1.25 צומת T נ.צ 14. איפוס.

ובכן – מיד בסוף מרבץ הבקר ישנו מזלג מאוד ברור.

הייתי מתקן כך:

0.90 חולפים באזור של מרבץ בקר ומספר עצי זית.

0.95 מזלג. לוקחים את הזרוע הימנית בעליה מתונה.

1.25 צומת T נ.צ 14. איפוס."

 

 מסלול מס' 15 – מניר עציון לגבעת וולפסון    

תודה לקורא והטייל אהוד גזית על עדכונו מתאריך 20 אוקטובר 2008. וכך כותב לי אהוד:

" הירידה התלולה שאחרי נ. צ. 7: נוצרו כמה בורות באמצע הירידה. סכנת שיפוע צד חריף.

אחרי נ. צ. 8: חציית נחל בוסתן הייתה פשוטה מאוד. לעומת זאת העלייה אחריה, בעקבות גשמים וגלגלי ג'יפים, יש דרדרת אבנים גדולות ונוצרו בורות ומדרגות עמוקים למדי. העלייה אפשרית רק לרכב עם נעילות רוחביות. השאר יפנו שמאלה(מערבה) לדרך רחבה לפני נחל בוסתן, העולה בהמשך מעט למעלה, ויחפשו פניות למעלה וימינה כדי להתחבר שוב למסלול ב נ. צ. 9 או 10.

נ.צ. 17: השביל הקסום חסום באבנים גדולות. אפשר להמשיך בשביל הראשי ולחפש את התחברות השביל הקטן אליו, ואז להיכנס ולנסוע בו עד לצידן השני של האבנים, ולחזור.

נ.צ. 20 – "מפגש עם הכביש". שער נעול (זמנית?) חוסם את היציאה לכביש. צריך לחזור, בצומת T שבנקודה 1.70 לאחר נ.צ. 9, להמשיך ישר עם השביל בעוד ג'ונגל קטן. השביל פונה שמאלה לאחור ומגיעים ל נ.צ. 9. חוזרים לגבעת וולפסון ויוצאים שם לכביש".

 

מסלול מס' 16 – מנחל רקפת למוחרקה  

תודה ליוני אסף על עדכונו מתאריך 23/7/05.

"העבירות בירידה מהמוחרקה לדעתי בינונית + ורצוי היה להוסיף זאת בקטע העבירות במבוא למסלול. את המדרגה, שעשויים לחשוב שהיא הסיבה להיות חלק המסלול מוגדר בינוני, ניתן לעקוף מצד שמאל אבל הבעיה שבהמשך הירידה – מקטע 0.8 עד 2.3  – עלולים להיקלע לאחד מקיצורי הדרך שחותכים את הדרך המתעקלת (וגם מצרים אותה) אז נדרשת נהיגה טכנית וגם מרווח גחון בדרגת פגרו- לנקרוזר-דיסקוברי". והכי טוב לא להכינס לקיצורי הדרך אלא להישאר עם הדרך הראשית הארוכה, המתפתלת (אבירם)

* * *

הקורא והטייל קובי ש. מסר לי את העדכון הבא מתאריך 18/6/2005 תודה קובי. 

1. לגבי העלייה מנחל רקפת (ע"מ 224, 0.2 – חוצים את ערוץ נחל רקפת ומתחילים בעליה) כדאי לציין שזו עלייה מפותלת סלעית מאוד (לא הייתי מגדיר אותה כקלה כל כך).

2. לגבי החלק הבעייתי של המסלול (ע"מ 226, 0.8) כמה הערות:

לאחר המרחק 0.8 מספר מטרים קדימה יש מדרגה לא קלה והיא גם מופיעה בתמונה בע"מ 228, ניתן לעקוף חלק בעייתי זה עם שביל הרבה יותר מתון משמאל, כלומר במרחק 0.8 יש מזלג והפנייה השמאלית יותר קלה בהרבה!! לגבי המשך הירידה, אז הסימון האדום אינו חופף לשביל הראשי. אבל כמובן ממשיכים כל הזמן עם השביל הראשי.

* * *

הקורא והטייל אברהם שטרן העביר לי את העדכון הבא מתאריך 4/10/2004. תודה אברהם.

בירידה מהמוחרקה לכביש מספר 70, ההתברברות מובטחת לקראת סוף הירידה באזור עמוד המתח הגבוה, עקב דרכים עצמאיות ש"סללו" חברים שונים. בכל מקרה, הכיוון ברור ולבסוף מגיעים לכביש.

בנוסף, לנוסעים צפונה, חיפה וכדו' אין צורך לנסוע עד צומת יוקנעם. אלא, בסוף הירידה לפנות ימינה בדרך עפר הצמודה לכביש ולאחר כמאה מטר לערך יש מעבר מתחת לכביש שבהמשכו דרך עפר [טובה] הצמודה לכביש לכיוון צומת העמקים. לא ניתן לעלות מיד לכביש היות וישנו מעקה. נוסעים בצמוד לכביש עד לפתח במעקה בסמוך לתחנת דלק ושם משתלבים בתנועה לכיוון חיפה.

* * *

הקורא והטייל שמעון אלבאז מסר לי את העדכון הבא מתאריך 17/9/2004. תודה שמעון.

בעמוד 224 0.35  "עיקול חזק ימינה…………….." צריך לרשוום "פונים ימינה".

 

מסלול מס' 17- משגב לשרשים   

תודה לטייל אבי רוכמן על עדכונו מתאריך 12/11/2004.

"במסלול זה יש לדעתי להוסיף עוד שורה. בעמוד 234, בין נ.צ. 4 לבין נ.צ. 5, יש צומת נוספת בין 2.05 ובין 2.40. גם בה יש נקודה מבוטנת, והיא מופיעה לפני הנקודה של 2.40.

ולכן צריך להיות כתוב כך: 2.10 מהדרך מתפצלת פניה ימינה. ממשיכים עם הדרך משמאל לנקודת מים מבוטנת.

 

מסלול מס' 18- מהר גמל לטל אל    

תודה רבה לקורא והטייל ישראל צורן על עדכונו מתאריך 4.5.10 וכך כותב לי ישראל: "לפני היציאה קראתי את הערות ועדכוני הטיילים במסלול וברצוני להוסיף לעדכונו של חן ארד מיום 15.8.09. בהמשך להצעתו להמשיך מנ.צ. 4 ישר ולאחר מכן ימינה לאורך מטע הזיתים אני מציע לא לעלות בעליה הראשונה שמאלה

אלא להמשיך עוד קצת לאורך המטע (לצערי לא מדדתי) ולהתחבר חזרה למסלול בעמ' 246 ק"מ 0.65 המזלג. אנחנו מעט אחרי נ.צ.7 ובדרך לנ.צ.8.

לוקחים שמאלה בפניה חדה דרך מנע הבקר ואנחנו על המסלול חזרה. מתחילים בעלייה ולא מפסידים את התצפיות והמראות שלאורכה. קשה לפספס את הפניה החדה שמאלה בזכותו של מנע הבקר הנמצא במקום.

* * *

תודה לקורא והטייל חן ארד על עדכונו מתאריך 15 אוגוסט 2009. כך כותב לי חן: "בעמ' 245 מיד אחרי נ.צ 4 אתה כותב לפנות ימינה ובכן…אחרי כמאה מטר מגיעים למבוי סתום בדרך – מטע זיתים שהורחב והוקף בסוללת עפר ובגדר תייל חדשה. ניסינו לעקוף משמאל ומימין  בגבולות הגדר – ללא הצלחה. הפתרון המוצע – במקום לפנות ימינה אחרי האיפוס בנ.צ. 4 – להמשיך ישר ולאחר מכן ימינה (למצב בו העמק ובו מטעי הזיתים – מימינך, השלוחה ויער אחיהוד – משמאלך).

לאחר כק"מ וחצי דרך איתרנו דרך העולה שמאלה לכיוון יער אחיהוד. עלינו בה והצטרפנו לשביל הכורכר הרחב החוצה את היער (מזרח-מערב) וממנו השתלבנו אל המשך הטיול, ללא תקלות נוספות עד סופו. לצערי לא מדדתי מרחקים ולכן אין לי תיאור מפורט".

* * *

תודה לקורא חן ארד על עדכונו מתאריך 13/9/2008.

וכך כותב חן: הגדר עליה נמסרו כ"כ הרבה עדכונים (עמוד 244, 1.65 – "ויש כאן שביל הפונה שמאלה"…..) -  הגדר חתוכה ואין בעיה לעבור.

אחרי נ.צ. 4, 1.2 – "בצידו השני של העמק ובכעין צומת T, פונים שמאלה". נוסעים מלווים בגדר מימין. ההמשך אינו מדוייק: צריך לדעתי להיות:

ב 1.4 מזלג. ימינה עליה קצרה ומסולעת. אל תעלו!  שמאלה ב – 90 מעלות המשך דרך שנצמדת לסלעים גדולים מימינה (מאחורי הסלעים כרם זיתים). נ.צ. 6. איפוס. פונים שמאלה לחציית הערוץ לצד השני. (אין כבר צורך בטיפוס הקצרצר – הדרך מתעקלת שמאלה ללא בעיות).

לאחר שמתחילים בטיפוס מתון יש ב 0.15 מעין מזלג. יש להמשיך במתווה השמאלי (ימינה – ללא מוצא).

* * *

תודה לטייל נמרוד ברגמן על עדכונו מתאריך 12/10/2006 וכך כותב לי נמרוד:"במסלול מהר גמל לטל-אל מופיעה תמונה של מערת יונים, והערה על אנשים המתאמנים בגלישת מצוקים, כשלא בטוח אם הדבר מותר ו/או חכם. ובכן, האנשים בתמונה באו לטפס ולא להתאמן בגלישת מצוקים. רואים בה את המטפס "מוגלש" חזרה למטה ע"י המאבטח שלו לאחר שסיים את הטיפוס. האתר במערת יונים מותר לטיפוס, המסלולים בו מבולטים (עם טבעות אבטחה מעוגנות לסלע לאורך המסלול), ובפעם האחרונה שהייתי בו גם היה שילוט מאיר עיניים של המועדון האלפיני הישראלי.

* * *

תודה לאפרים צ'יזיק על עדכונו מתאריך 12/11/2005

וכך כותב אפרים (בהתייחסו לעדכון הקודם של רותי סמנון): "בהתאם לכתוב באתר, אומנם הושמה באזור גדר חדשה (היא טרם החלידה, עמודי "שדרת" העץ שלמים, התיל מתוח – לא יותר מחודש-חודשיים),

ואולם ניתן לפתוח אותה (וחובה גם לסגור אחרי המעבר), אם כי לא בקלות. חשוב לציין כי יש לפתוח אותה, ולהבין את המנגנון היחסית שונה ממרבית גדרות הבקר: שרשרת מתכת הנכנסת לחריץ בלוח מתכת, וליפוף חוט חשמל ירוק.אין מעקף, אין דרך לעקוף ולחזור, ולכן אם לא נכנסים במקום הספציפי הזה, יתרת הטיול נעלמת. אנחנו, כמובן, נכנסנו".

וועוד כותב לי אפרים "ביציאה מאותו שטח, הגענו לערוץ הנחל, שמוביל לירכא, והעבירות שלו היא יותר ברמת "בינוני" מאשר "קל בינוני".

* * *

תודה לרותי סמנון על עדכונה מתאריך 19/10/2005

עמ' 244 אבן דרך 1.65 כתוב שיש שביל הפונה שמאלה וצריכים לפנות בו. על פי רותי השביל חסום בגדר תיל. מה עושים? ממשיכים הלאה עד לפנייה הבאה שמאלה ומשם צריך למצוא את החיבור לסיפור הדרך המקורי (רותי התברברה והתקשתה בכך). ואני שואל אולי אפשר להזיז/לחתוך את הגדר?

 

מסלול מס' 19 – מנחל געתון לתרשיחא    

תודה לקורא יוסי אזוב על עדכונו מתאריך 2 למאי 2009 וכך כותב לי יוסי: " א עמוד 255 – 4.95 ק"מ – מכשול הסלעים הוסר כליל ואין כל בעיה. לכן כל המסלול הוא בינוני ולא קשה.

ב. עמוד  255 -  למטה 0.50 ק"מ – השביל כבר מסומן בסגול. למעשה הסימון הסגול ממשיך מכאן עד סוף המסלול וכדאי פשוט להמשיך בו. לכן לאחר 300 מטר כדאי לפנות שמאלה עם הסימון ולא אחרי 1 ק"מ כפי שמצוין בספר, בשתי האפשרויות מגיעים לאותו שביל המסומן סגול.

ג.ע"מ 258 0.65 ק"מ. יש כאן שלט הפניה ימינה לתצפית להר בטח. זו תצפית חדשה, יפה ומושקעת ומומלצת. לאחר התצפית אפשר לחזור לאותה דרך ולסיים את המסלול ככתוב.

* * *

תודה לידידי רועי סער על העדכון מאפריל 2006.

1. הבלאגן לפני נצ 8 – ניתן לעקיפה ע"י המשך חציית נחל מרווה לגדתו הדרומית – פונים ימינה על גדת הנחל – עד מפגש עם דרך כורכר טובה בצומת T. שם, בצומת ה-T, פונים שמאלה (לאחר שפנינו שמאלה על דרך הכורכר, נפגוש את נצ 8 בהמשך הדרך).

2. עמ' 255 – 0.75 יש אומנם מזלג אבל הזרוע ימנית נחבאת בצימחייה. לעומת זאת ב-0.85 ישנה פנייה ברורה ומסומנת ימינה ממשיכים ישר עד לצומת ה X הברורה ב-1.00.

דרך אגב – מומלץ להצטייד בפנסים לשם ביקור במערת הנטיפים בת שני המפלסים, כמוכן לאור המעקף שציינתי ניתן להוריד את דירוג המסלול לבינוני בלבד ובכך לאפשר לרבים נוספים להנות מהמסלול.

 

מסלול מס' 20 – מהילה למנות   

תודה לקרוא אהוד גזית על עדכונו מתאריך 15/9/07. וכך כותב לי אהוד: "לעדכונו של יוני אסף (ראו למטה – אבירם) כדאי להוסיף את המילה "כאשר" השער חסום שכן בראש השנה הוא היה פתוח…

וגם המלצה להמשך מסלול: מנקודה 10 פונים שמאלה. אחרי כ- 100 מ' בכביש פונים ימינה ליד מתקן מים, לדרך מסומנת בכחול. הדרך יורדת לנחל כזיב. בצומת T עם כביש מסומן בירוק פונים ימינה. עוברים ליד מתקן מים "חרדלית". חוצים את נחל כזיב ופונים מיד שמאלה אחורה לדרך מקבילה לכביש הירוק. במפגש עם הכביש פונים ימינה למושב עבדון. אחרי השער פונים שמאלה לכביש המקיף את המושב מצפון. יוצאים בשער המזרחי, נוסעים צפונה ואח"כ מזרחה בכביש שכוח אל לכיוון מצפה המונפורט, בדרך מתקני מים ומטעים. הליכה קצרה לתצפית המונפורט. ממשיכים מזרחה בכביש ואח"כ בדרך מסומנת שחור, תצפיות לנחל כזיב. יוצאים ימינה לדרך מסומנת אדום. הדרך מעט טרשית וקופצנית, עוברת ביער ומדי פעם יש תצפיות לכיוונים שונים. יוצאים לכביש ליד מיצד אבירים. פונים שמאלה לפסוטה, אלקוש ובהמשך חורפיש או צוריאל ומעלות.

* * *

תודה לקורא יוני אסף על עדכונו מתאריך 9/7/05

על פי יוני בקטע בעמ' 266 בו כתוב: כעבור 80 מ' כען צומת T מתעקלים שמאלה עד כאן בסדר אבל מסתבר כי אחרי 100 מ' נכנסים למטע זיתים ואי אפשר להמשיך ישר כי חסום שם. מה עושים? פונים ימינה בזהירות, בגלל מעבר צר ואבן בולטת מצד ימין. כעבור 100 מ' רואים מצד שמאל, במרחק 150 מ' את הסימון השחור ומושכים לכיוונו.

 

מסלול מס' 21 – קסמי עמוקה   

תודה רבה לקורא חן ארד על עדכונו מפברואר 2009. וכך כותב לי חן: "מרבית המסלול נסלל לאספלט……..המסלול יפה אך קשה לכנותו טיול ג'יפים".

* * *

תודה לטייל ברוך פרל על עדכונו מתאריך 28/10/07.

ברוך מציע כמה תוספות למסלול. תוספות בהחלט מבורכות:

(1) תצפית על מצוקי דלתון – הליכה רגלית מומלצת בשביל היורד מחלקו האחורי של בית הכנסת.

(2) מערת אלעזר המודעי – ממש מתחת לבית הכנסת העתיק – כדאי לציין שנבנה סביבה מעין מבנה/פחון (לא להמשיך בירידה הדרדרתית כדי לחפש מערה..כמוני…).

 (3) מומלץ מאד לאחר בית הכנסת בנבוריה בהמשך השביל הירוק (כולו סלול אספלט…) לעין גבר יש מימין ירידה לעמק הבוטנה – זהו מטע עצי פיסטוק שמבשיל על העצים בחודשי הסתיו וניטע ע"י קק"ל לרשות המטיילים – ניתן לקטוף עם כבר הבשיל – השנה טרם… ובכל מקרה מענין לראות. במטע מעגל גדול של ברושים גבוהים שמוצל תמיד ומושלם לעצירה והפסקה. המטע במרחק של כחמישים מטר מימין לשביל הירוק והכניסה מסומנת בשלט של קק"ל.

* * *

תודה לטייל עמוס תלם על עדכונו מתאריך 29/1/05

"איך מגיעים לנקודת ההתחלה"- "מגיעים לצומת הכניסה לצפת שעל כביש 89. איפוס". כנראה הכבישים שונו בסביבה. בכביש 89 אין (חוזר – אין) צומת כניסה לצפת. במקום זאת יש להגיע בכביש 89 עד צומת שמשולטת "צפת (צפון)" – להבדיל מ"צפת (דרום)" – לפנות שם לכוון צפת (כביש 8900), להמשיך כמה ק"מ (לא מדדתי) עד הפניה שמאלה לכיוון עמוקה ומצודת ביריה (לא יודע איפה זה הפיקוד – אין שילוט ולא מופיע במפה). אגב, הפניה ימינה בצומת זאת היא לצפת (סתם להקלת ההתמצאות).

 

מסלול מס' 22 – מריחניה לעמוקה  

תודה למושון נחמיאס על עדכונו מסוכות האחרון אוקטובר 2004

עמוד 287 בתחתית העמוד:

0.20 חוצים את הערוץ והנה הקטע הבעייתי של המסלול….

כאן גילינו כי נסיעה של 15 מטרים ימינה מהשביל מספקת נקודת חציה אפשרית נוספת קלה ופשוטה גם לרכב ללא ידית קטנה (שהיה איתנו וממנו נשמעו מידי פעם צעקות חמס כל אימת שמרכבו יצר מפגש רועש עם תוואי הדרך).

 

מסלול מס' 23 – תצפיות קרן נפתלי   

תודה לטייל אילן זינגר על עדכונו מתאריך 21/10/2005.

"לצערי לא יכולתי להיכנס למסלול, מכיוון שהכניסה אליו היתה סגורה הרמטית עם גדר !!!"

העדכון שיש באתר הוא בהחלט נכון, השלט "צומת ישע 1 ק"מ" הרשום בספר אינו נכון, צריך להיות "צומת ישע 500 מ'", אולם יש להוסיף כי הכניסה סגורה ומסוגרת.

* * *                                                                        

תודה לטייל עמוס תלם על עדכונו מתאריך 29/1/05

 "איך מגיעים לנקודת ההתחלה"- "3.85 מימין הדרך שלט ירוק – "צומת ישע 1 ק"מ"" – צריך להיות "צומת ישע 500 מ'".

 10-20 מ' (בערך, לא מדדתי) אחרי שער הבקר, שבתחילת המסלול, יש הסתעפות. לוקחים את הזרוע השמאלית.

 

מסלול מס' 24 – ממבוא חמה להאון   

תודה רבה לטייל אלי שפיקר על עדכונו מיום 8 במרץ 2010. וכך כותב לי אלי: "בעמוד  310 בתחתית העמוד נאמר שאחרי 0.45 ממשיכים ישר . הדרך,  כשממשיכים ישר, היא תלולה ובסופה קיימת מדרגה קשה שדורשת מרכב רך עבודה לא פשוטה. במקום זאת ב – 0.45 ניתן לפנות ימינה בדרך נוחה המגיעה  לכניסה לעין שוירח המקסים והמתחברת להמשך המסלול".

 

מסלול מס' 25 – מכנף לרמות   

תודה רבה לקורא חן ארד על עדכונו מפברואר 2009. וכך כותב לי חן: "עמוד 318, 3.40 ואילך – הדרך "חזרה לסורה" ומדובר בעינוי אמיתי של נסיעה מאד איטית וקופצנית (ע"מ לשמור על הצמיגים מחיתוכי-דופן ועל המכלולים התחתיים).

עמוד 319 – 1.55 ואילך – בחורף או לאחר מס' ימי גשם – בוץ טובעני בחלק מהדרך. לעיתים ניתן לעקוף ע"י ירידה מהשביל. לעיתים לא….".

* * *

עדכון שלי מתאריך 10/8/2005.

עמ' 318 3.40 ובכן העלייה הטרשית שהיתה בעייתית בעליל פולסה ויושרה למהדרין עד כדי הפיכתה לנוחה וקלה לכל ג'יפון.

 

 

תגיות: