עולמם המופלא של הצמיגים/פרק ז' – יעלו ויבואו. שומר נפשו ירחק

חלוקה למשפחות וגם - הגורמים האחראים על הקטנת תוחלת חיי הצמיג.

56454144156454
פרק 7 מתוך 8 בסידרה צמיגים


משפחת צמיגי השטח

לא פעם וודאי נתקלתם בחברים, פנצ'רמעכרים, או אפילו ירחוני רכב, המחלקים את צמיגי השטח באופן דרמטי על פי שיטת האחוזים:

"זה צמיג 70% שטח 30% כביש וזה 50% 50%". צר לי לשבור עוד מיתוס. אין שום שיטה מדעית העומדת מאחרי קביעות אלה. הכל פרי מוחם הפורה של האומרים, שייתכן שניסיונם אומנם רב משלכם אבל ייתכן גם שקביעתם מופרכת לחלוטין…

"האחריות" לחלוקת צמיגי השטח לשלוש קבוצות מוטלת, בעיקר, על כתפי סוליית הצמיג.

צמיג ייעודי לשטח –  ילווה, בדר"כ, בכיתוב Mud ויכונה על ידי שועלי השטח "שטחשטח" (או Mud ), ללמדכם שיש כאן כוונה רצינית…

צמיג זה מאופיין בסוליה שהרבה גומי הוצא ממנה. כתוצאה מכך הסוליה נראית כמו פסיפס של גומי, שיחידותיו מופרדות זו מזו ברווחים גדולים. בדרך כלל חלקיי הגומי בצמיג זה מכוונים בזווית כלפי כיוון הנסיעה וגם מופנים קמעא אחד כנגד השני. הרבה פעמים הרווח בין גוש גומי אחד לרעהו גדול כמו הגוש עצמו. הרווחים הללו גורמים לשלוש תופעות בולטות: אחיזת שטח טובה יותר מהאחרים (יותר גומי במגע עם השטח שאיננו מפולס), אחיזת כביש טובה פחות מהאחרים (פחות גומי במגע עם הכביש המפולס),קקפוניה (רעש שהוא תולדת זרימת האוויר בין המרווחים הגדולים שבסוליה).

אם בשטח עסקינן צמיג הבוץ מצטיין בעיקר…בבוץ. המרווחים הגדולים מקנים לו "זמן שאול" לפני שנסתם ומאבד את יכולת הגלגול (יכולת הניקוי העצמי של צמיג כזה גדולה משל צמיג בעל סוליה עם הרבה גומי).

צמיג הבוץ הוא הכבד בין כל הצמיגים. לא בכדי. יש עליו הכי הרבה גומי?!? כמו שאתם שומעים. נכון, בחלק הגלוי לעין, בסוליה, הוא השיל מעליו יותר גומי מהאחרים אבל מתחת, בחלק שאינו נראה לעין, הוא מצויד מלכתחילה במעטפת הגומי העבה ביותר. לא טוב כשמדובר על משקל שאינו נתמך ברכב (די זניח ברכבי שטח) אבל מצוין ומבורך בהתמודדות כנגד פגעי הדרך (עצמים חדים וכיו"ב).

צמיג בוץ לא יכול להיות מושלם אלא אם כתפי הסוליה מזוותים כראוי. בקיצור צמיג בוץ שנראה אגרסיבי ונשמע אגרסיבי הוא מן הסתם …כזה שמיועד להיות אגרסיבי. עדיין, בין צמיגי הבוץ השונים קיימת אגרסיביות ברמות שונות: ישנם צמיגים שסולייתם נראית "בוץ Mild" ואחרים "בוץ Extreme" . ללמדכם שבאמת קשה לעשות חלוקה באחוזים.

יתרונותיו: הכי טוב בכל סוגי השטח ובעיקר בבוץ. העמידות הגבוהה ביותר כנגד חתכי צד. לגבי נסיעה חולות ישנם חילוקי דיעות לגביו (הכי טוב הכי גרוע או בין לבין…) ונשאיר זאת בינתיים בלתי סגור.

חסרונותיו: כביש!!! אוחז הכי פחות טוב (לפעמים על גבול הסכנה הבטיחותית), רעשן, זללן דלק (תולדת המרווחים הגדולים בין הקוביות שיוצרות מערבולות שמיצרות גרר שמייצר הפרעה להתקדמות הצמיג שמעלה את צריכת הדלק. חד-גדיא.), זללן תקציב (נגמר מהר).

צמיג כבישטח – ילווה בדר"כ בכיתוב AllTerrain  (או בקיצור A/T או בשניהם).

צמיג הכבישטח הוא בדר"כ הצמיג המקורי הנעול על גבי גלגלי הטנדרים המגיעים לאולמות התצוגה. חבל שרק טנדרים. צמיג ה"כבישטח" נראה פחות אגרסיבי מצמיג הבוץ – פחות מזוות, מרווחי הגומי בו קטנים ושעל כן יש בו יותר גומי בסוליה. "הכבישטח" מנסה להעניק את הטוב בכל העולמות: לעשות מלאכתו נאמנה בכבש ובשטח. בדר"כ זה מצליח. נכון, בשטח הוא קצת פחות טוב מהצמיג היעודי ובכביש קצת פחות טוב מצמיג הכביש (ראו עליו). עדיין, ה"כבישטח": שקט, צרכן דלק הגיוני, אוחז טוב בכביש ובשטח, מנקז מים טוב, ובעל תוחלת חיים גבוהה. רק בבוץ תורגש בבירור נחיתותו מול צמיג השטח היעודי. כך או כך, זהו  הצמיג המועדף על הג'יפאים. בצדק.

יתרונותיו: הטוב בכל העולמות.

חסרונותיו: הטוב בכל העולמות (חייב להתפשר כאן ושם).

צמיג כביש– נקרא גם Allweather או Allseason לעיתים מסומן בכיתוב H/T.

לידיעתכם, הכיתוב Mud&Snow או בקיצור M+S המופיע על חלק מהצמיגים מכניס אותם אוטומטית…למשפחת צמיגי הכביש. מסתבר כי יצרני הצמיגים לא התיימרו ליצר צמיג עם יכולות מופלאות בבוץ ובשלג. כל כוונתם היתה לבדל אותו מצמיג הכביש ה"רגיל" – זה שמורכב על מכוניות פרטיות. להראות שיש בצמיג הנ"ל ערכים נוספים – הוא יודע להתמודד טוב יותר מצמיג הכביש הרגיל – מול אלמנטים קשים בכביש ובשביל הכבוש: מסוגל לנוע טוב יותר על דרך עפר מבוצבצת וכמובן לאחוז טוב יותר בשלג.

צמיג "הכביש" הוא הצמיג שכמעט כל רכבי השטח בישראל מצוידים בו בהגיעם מארצות נכר לאולמות התצוגה ברחוב המסגר (מה שללא ספק מצביע על כיוון המחשבה של יצרני הרכב כלפי השימוש הרצוי ברכבים שלהם). לפניכם צמיג כביש שעשה הסבה קלה לשטח – טיפונת יותר מחורץ ובדרך כלל מעט יותר גומי ו/או שלד חסון יותר. כך או כך צמיג הכביש (המיועד לרכבי שטח) מאופיין בהרבה גומי בסוליה – משטח כמעט רצוף של גומי, עם מעט מאד חלקים לא מנוצלים (מרווחים). הגומי בסוליה מורכב מהרבה מאוד אלמנטים שונים וביניהם חריצי ניקוז אורכיים ומרזבי ניקוז קטנים היוצאים לכיוון חלקה החיצוני של הסוליה (דגם חירוץ המאפיין את צמיג הכביש הרגיל). כתפי צמיג זה מעוגלים כמו צמיג כביש רגיל.

יתרונותיו: צמיג אידיאלי לכביש: תוחלת החיים הארוכה ביותר, שקט מופתי, צריכת דלק נמוכה, נוחות ובטיחות ברמה הכי גבוהה והרשימה עוד ארוכה.

חסרונותיו: שטח. וגם נוטה להתפנצ'ר בקלות.

מה הם הגורמים המקטינים את תוחלת חיי הצמיג?

צמיג "כבישטח" המבלה את מרבית ימיו בכבישים ולא נחשף להתעללויות מהסוג שיפורט בהמשך, אמור לספק לפחות – 50 אלף ק"מ של נסיעה אופטימלית (בארה"ב ישנם צמיגים רבים עליהם מופיעה הצהרת היצרן – "צמיג זה מיועד לשימוש לכך וכך קילומטרים". ככל שתשלמו יותר כך תקבלו צמיג – שנראה זהה לקודם – המסוגל להאריך את תוחלת חייו באופן משמעותי. מפלאי תבשיל הגומי). עדיין, מניסיוני המר וניסיונם של אחרים, הצמיגים שלנו מסיימים את חייהם מוקדם יותר – לאו דווקא בשל חתכים בדופן הצד.

לחץ אוויר לא תקין  - זהו הגורם המשמעותי ביותר להקטנת תוחלת חיי הצמיג. בדרך כלל מדובר בלחצי ניפוח נמוכים – באופן טבעי, כשלא בודקים לחצי ניפוח לאורך תקופה ארוכה, לחץ הניפוח בצמיג יורד ולא עולה… בניסיונות שנערכו בצמיגים הסתבר שלחץ ניפוח חסר ביחס של 20% לנדרש הקטין את תוחלת חיי הצמיג ב – 30% !!  (עוד על לחצי ניפוח בפרק הבא).

סגנון נהיגה – נסיעה במהירויות גבוהות יוצרת עומסי חום גבוהים – הן על סוליית הצמיג, הן על רבדיו הפנימיים – ומקטינה בצורה משמעותית את תוחלת חיי הצמיג. לצמיג המורץ במהירות קבועה של 100 קמ"ש תוחלת חיים קטנה בחצי מצמיג הנע במהירות 50 קמ"ש !!!

הגרוע ביותר מבחינת תוחלת חיי הצמיג יהיה שילוב של האצות ובלימות חזקות, בתוספת פניות חדות וכל זה במהירויות גבוהות. נכון, לנהגי ראלי אין בעיה תקציבית להחליף צמיגים במהלך 500 הק"מ של האירוע. מה אתכם?

אי קיום רוטציה – צמיגים קדמיים ואחוריים, בכל כלי הרכב, עומדים בעומסים שונים. הקדמיים אמורים לתת תשובות לנושא ההיגוי ואחוריים לנושא דחף. יתר על כן בעת בלימות חירום, הקדמיים הם שנושאים במירב העומס והשחיקה. כתוצאה ישירה מכך נוצרת שחיקה שונה, לא אחידה, בין צמיגים קדמיים ואחוריים. על מנת להאריך את חיי הצמיגים מומלץ להחליף את מיקומם – להעביר את הקדמיים לאחור ולהפך. בצורה כזאת כל הצמיגים ישחקו בצורה שווה יתנהגו טוב יותר ויגדילו את תוחלת החיים שלהם. ההחלפה (רוטציה) אמורה להתקיים כל 10.000 ק"מ (במידה והצמיגים עובדים קשה או שהם מהסוג הקיצוני – צמיגי בוץ -  אפשר לחתוך את הרוטציה לאחת ל – 5,000 ק"מ). ומה עם הצמיג החלופי?  מכניסים גם אותו לרוטציה (בתנאי כמובן שהוא זהה לארבעת האחרים). קובעים צד מסוים שבו "משחק" גם החלופי ומקפידים להשאיר אותו בצד זה. וכך בצד אחד של הרכב תיערך רוטציה קבועה בין שלושה צמיגים ובשני בין שניים.

ישנם יצרנים, כמו מישלן, המאפשרים  רוטציה אלכסונית בין הצדדים. הסתבכתם? הישארו בשיטה הרגילה, העיקר שתקפידו על רוטציה כלשהי.

הזנחה מכנית – גלגלים נוטים לצאת מאיזון, עקב מכות שמקבלים החישוקים. הקפידו, מפעם לפעם, לבקר בפנצ'ריה  ובקשו מהאיש שלכם שיבדוק עבורכם את איזון הגלגלים. תופתעו לגלות באיזה תדירות משתנה האיזון. ככל שהגלגל גדול יותר כך נטייתו לצאת מאיזון תכופה יותר. הקפידו על איזון הגלגלים: ראשית, למען נוחות ובטיחות נסיעתכם. שנית, למען יאריכון חיי צמיגיכם.

במקרים קיצוניים, ובדרך כלל רק אחרי נסיעת שטח מפרכת (או "לא עלינו" אחרי תאונה), חלקים במרכב הרכב כמו: מוטות העברת התנועה מההגה לגלגלים, שלדה, או מתלים, עלולים לספוג חבטות קשות שישפיעו בין היתר על מקביליות הגלגלים והצמיגים. היו ערים לכך – אתם מרגישים שהרכב קצת שט? חלקו האחורי כאילו נגרר קצת על צדו? תחושה של נסיעה לא חדה ומדויקת? רעשים בזמן סיבוב גלגל ההגה? מומלץ להיכנס למוסך המורשה ולבדוק  "הכצעקתה". מלבד החסכון בחיי הצמיגים ייתכן ואתם חוסכים כאן הרבה מאוד כסף נוסף ו.. גם חיי אדם.

ועוד משהו – החלפתם צמיג? וודאו שהוא לא מתחכך עם חלקי הרכב. זה יכול להיות כל הזמן (הכי גרוע), בזמן סיבוב, או בעת סגירת המתלה. איך שלא יהיה את תוחלת חיי הצמיג זה מקצר.

עומס יתר – מצב שכיח במשאיות וברכב מסחרי קטן שמשמש להובלות מטענים, מצב די נדיר בין רוכשי רכבי ה –4X4. עדיין, לידיעתכם, עומס מעל המותר לא רק מקצר את תוחלת חיי הצמיג אלא מגדיל, באופן משמעותי, את תצרוכת הדלק ופוגם בכל ביצועי הרכב – בראש ובראשונה היגוי ובלימה.

טמפרטורה סביבתית גבוהה – השפעתה על חיי הצמיג גדולה יותר משל לחץ האוויר אך מכיוון שאין בידינו לשנות את מזג האוויר בהינף יד הרי שסעיף זה מובא על תקן של לדעת ולקנא (בארצות הקור). צמיג שמבלה את כל חייו בטמפרטורה סביבתית של 5 מעלות צלסיוס יאריך את תוחלת חייו פי 3 מצמיג שמבלה את חייו בטמפרטורה קבועה של 30 מעלות!!!

תנאים סביבתיים אחרים – מליחות ויובש מקטינים את תוחלת חיי הצמיג. לתשומת ליבם של הדרים לאורך חופי הים ובעיקר אנשי הים האדום וים המלח.

פרקים נוספים בסדרה

הפרק הקודם: עולמם המופלא של הצמיגים/פרק ו' – למה דווקא טיובלס. ומה זה רדיאלי.
הפרק הבא: עולמם המופלא של הצמיגים/פרק ח' – אחזקה שוטפת

תגיות:  

השאר את תגובתך