עולמם המופלא של הצמיגים/פרק ה' – עומסים. שיעור למתקדמים

בפרק זה נמשיך להתוודע לקודים וסימנים על דופן הצמיג והפעם נתמקד ב"עולם העומס" ורבדים נסתרים המרכיבים אותו.

5845645641
פרק 5 מתוך 8 בסידרה צמיגים


צמיג ועומס

סימון העומס על דופן הצמיג מצביע על חוזקו,  כמו גם, כפשוטו, עד כמה מותר להעמיס על הצמיג.

סימון העומס יכול להופיע על גבי דופן הצמיג בארבעה אופנים:

עומס מותר כפשוטו – מספר המופיע בק"ג, או בליברות. לדוגמא: 1180 ק"ג שמשמעו – על צמיג זה מותר להעמיס עד 1180 ק"ג.

קוד עומס המבטא ק"ג או ליברות – לדוגמא המספר 114 שווה ל 1180 ק"ג . הטבלא (החלקית) המוגשת כאן לפניכם מפצחת את הקוד. הפרשי הק"ג בין מספר למספר אינו אחיד. הפרש זה (בטבלא שלפניכם) מתחיל בהבדלים של 12 ק"ג בין מספר למשנהו (ראו בין 80 ל-81)  ומגיע עד 35 ק"ג בערכים הגבוהים (לדוגמא בין 114ל –115 ).

קוד/משקל

        80                                                 450

        81                                                 462

        82                                                 475  

        83                                                 487

        84                                                 500

        85                                                 515

        86                                                 530

        87                                                 545

        88                                                 560

        89                                                 580

        90                                                 600           

        91                                                 615

        92                                                 630

        93                                                 650

        94                                                 670

        95                                                 690

        96                                                 710

        97                                                 730

        98                                                 750

        99                                                 775

        100                                               800

        101                                               825  

        102                                               850   

        103                                               875

        104                                               900

        105                                               925

        106                                               950

        107                                               975

        108                                               1000

        109                                               1030

        110                                               1060

        111                                               1090

        112                                               1120

        113                                               1150

        114                                               1180  

        115                                               1215

P.R  = PlyRating  – שיטת חישוב עומס על פי חוזק הרבדים הפנימיים. בשיטה זו מבוטאת יכולת נשיאת המשקל של הצמיג, לא בק"ג או בליברות (כמו בשתי השיטות הקודמות), אלא בהתייחס לכמות הרבדים שממנו הוא מורכב, סוגם וחוזקם. אם עדיין לא התבלבלתם אז דעו לכם ששיטה זו לא מציינת כמה רבדים יש באופן מעשי בצמיג אלא נותנת נקודת התייחסות מול רובדי כותנה, שהיו פעם ואינם עוד, אך "רוחם" מרחפת בין הרבדים ומשמשת בסיס לחישובי חוזק הצמיג.

לדוגמא: 10P.R = חוזק הצמיג הנ"ל שווה לחוזקו של  צמיג בעל 10 רבדי כותנה. 10P.R יהיה תמיד בעל יכולת נשיאת משקל משופרת ביחס לצמיג בעל 8P.R  ולהיפך.

L.R = LoadRange  – שיטת קוד עומס לביטוי הרבדים הפנימיים (כעין קוד ל-P.R).

A=2PR

B=4PR

C=6PR

D=8PR

E=10PR

 

רבדים – השלד הנסתר

תזכורת (מפרק ב' על ייצור הצמיג) – מתחת לגומי הנראה לעין שוכן לו שלד הצמיג הקרוי בעגה המקצועית 'קרקס' או 'קסינג'.

השלד מורכב מרבדים שהם למעשה יריעות טקסטיל מסוג  ניילון פוליאסטר או ריון אליהן מתווספת תערובת גומי.

ישנם גם רבדי פלדה שהם למעשה חוטי פלדה מצופים בתערובת גומי ולאחרונה החל גם שימוש ברבדים העשויים מסיבי ארמיד (קוולר).

בבואכם אל הרבדים, זכרו להבדיל בין חוזק הצמיג – שלעיתים,  מקבל את ביטויו באמצעות ה – P.R (ראו הסבר בהמשך המאמר) – לבין תכולת הרבדים האמיתית המפרטת כמה רבדים יש בסוליית הצמיג, כמה בדופן הצד ומאיזה סוג.

כל הצמיגים הרדיאליים, ואלה  הם הרוב השולט בצמיגי הרכב (ראו בהמשך המאמר), מורכבים מכמות שונה של רובדי דופן צד וסוליה. תמיד בדופן הצד יהיו פחות רבדים (לעומת זאת בצמיג דיאגונלי (ראו עליו בהמשך) כמות הרבדים בדופן צד זהה לכמות הרבדים בסוליה זאת גם הסיבה לחוזק ועמידות דופן צד טובים יותר בצמיג דיאגונלי מול גמישות ואחיזה טובים יותר ברדיאלי).

הצמיגים, כאמור, יכולים להכיל רבדים מסוגים שונים ומכאן חלק מההבדלים בתכונותיהם.

ניילון - הוא החזק והעמיד ביותר. זאת הסיבה שרובדי ניילון הם המרכיב העיקרי בצמיגים המיועדים לעבודות קשות במיוחד (לדוגמא  מירוצי שטח). לצמיג ניילון ישנה תכונה המרחיקה אותו מכלי רכב פרטיים וגם אתם, בעלי רכבי השטח שנמצאים מרבית זמנכם בכביש, רצוי שתשימו לבכם לכך. השם – "מחלת הבוקר". הסימפטומים – בנקודת המגע של הצמיג עם הקרקע  הגומי מקבל צורה שטוחה, לא מעוגלת. סימפטומים אלא מתגלים אחרי חניית לילה ממושכת ובעיקר בטמפרטורות נמוכות. בדקות הראשונות של הנסיעה התחושה שהצמיגים מעבירים היא של נסיעה קופצנית. רק אחרי שהניילון מתחמם הוא חוזר ומקבל את הצורה העגולה והרכב חוזר להרגיש נוח לנהיגה.

פוליאסטר -  הרובד הפופולרי ביותר. הפוליאסטר משלב גמישות וחוזק ואינו לוקה במחלות בוקר. עדיין, הפוליאסטר לא מתחרה בניילון בחוזק.

ריון - רובד פופולרי בעיקר במכוניות פרטיות. הריון מספק  אחיזה ונוחות נסיעה ברמה הגבוהה  ביותר בין כל הרבדים. הבעיה של ריון היא במגע עם מים – ברגע שרובד הריון נהייה לח הוא נפגם ומאבד בהדרגה את תכונותיו הטובות. זאת הסיבה מדוע נדיר למצוא רובד זה בצמיגי שטח – חתכים בדופן הצמיג, עניין של שגרה בצמיגי שטח, עלולים לחשוף את הרבדים לפגעי מזג האוויר.

פלדה  – רובדי פלדה, הנמצאים מתחת לסוליה, מעניקים את ההתנגדות הטובה ביותר למפגעי הדרך – מסמרים ויתר מרעין. רבדי פלדה נדירים ביותר בשימוש בדופן צד בשל  חוסר גמישותם.

ארמיד - שם נרדף לסיבי קוולר, המשמשים "מגע פלאים" בתחומים טכנולוגיים רבים, ביניהם צמיגים. רובד קוולר חזק פי חמש מגיד פלדה השווה לו במשקלו. אבל, התנגדותו לפנצ'רים פחות טובה משל גידי הפלדה ומחירו… יקר ביותר.

הבדלים בתוך המשפחה

שונות ברבדים ניתן למצוא גם "בתוך המשפחה". תכונות השלד של צמיג א' המתבסס על רובדי פוליאסטר אינן בהכרח זהות לאלו של צמיג ב'  – למרות שגם הוא בנוי על רובדי פוליאסטר.

ויש גם סיבה לכך – לרוחב רובדי הטקסטיל, ב – 90 מעלות, עוברים כעין גידים (מאותו חומר) האוחזים אותם יחד שלא יתפרקו. צפיפות הגידים עשויה להשתנות. ומכאן, פוליאסטר א' יכול להיות בחוזק שונה מפוליאסטר ב'.

איך יודעים? אם מדובר בשני צמיגים זהים במידותיהם וזהים בכמות הרבדים שלהם הרי אם צמיג א' בעל כושר העמסה טוב יותר סימן שרובדי הפוליאסטר שלו חזקים יותר.

האם מותר להעמיס על צמיג יותר מכפי שמורים נתוני היצרן?

כן, תלוי במהירות הנסיעה. נתון העומס המקסימלי מתייחס לרכב הנוסע במהירות המקסימלית המותרת לצמיגיו. במידה ונוסעים במהירויות נמוכות יותר מותר להעמיס על הצמיג משקל גבוה מזה הרשום על דופן הצמיג. באיזה יחס? זה הזמן להיעזר בטבלאות  יצרני הצמיגים.

 

אתם ועומס הצמיג  - כל הצמיגים לרכבי השטח שמגמת פניהם טיולים הם בעלי מקדמי קוד עומס גבוה בהרבה מזה שתעמיסו על רכבכם.
עדיין, ישנה תקנה ברורה ומחמירה של משרד התחבורה בנדון – אתם עומדים להחליף צמיגים? אסור בשום פנים ואופן להרכיב צמיגים חדשים בעלי קוד עומס קטן מזה המקורי!!!

 

 

פרקים נוספים בסדרה

הפרק הקודם: עולמם המופלא של הצמיגים/פרק ד' – לומדים את השפה
הפרק הבא: עולמם המופלא של הצמיגים/פרק ו' – למה דווקא טיובלס. ומה זה רדיאלי.

תגיות:  

השאר את תגובתך